• Vår generösa flyktingpolitik står fast

Med anledning av kristdemokraten Janis Salts, boende i Tyresö, uttalande i Sveriges Radio om att flyktingar måste assimileras vill vi från lokalavdelningens ledning betona att vi inte har något sådant förslag. Naturligtvis är det viktigt att flyktingar som vill stanna i Sverige integreras i det svenska samhället genom att lära sig svenska och att man skaffar sig kunskap om hur vårt samhälle fungerar och vilka värderingar som finns. Men det innebär inte att invandrarna skall överge sin religion och egna värderingar, så länge som de inte strider mot svenska lagar. Vi står bakom partiets invandrar- och flyktingpolitik.

Sverige har under flera hundra år berikats av invandrare. Det nya är att vi nu möter invandrare som kommer från kulturer som skiljer sig mer från vår egen kultur. Det kan naturligtvis skapa frustration när man inte riktigt förstår varandras värderingar men det är ingen grund för att kräva assimilering. Det är viktigt att jobba för ett mångkulturellt samhälle med plats för svensk kultur likväl som andra kulturer.

Leif Kennerberg

Ordförande Kristdemokraterna Tyresö