• Vatten i Tyresö, del tre

Sommaren är ofta en tid av politisk nyhetstorka. Sommaren 2019 presenterade vi Tyresös fina naturreservat och nationalpark. I sommar blir det lite kring temat ”Vatten i Tyresö”. Kan inte lova att alla ”vattensamlingar” hinner att presenteras, men många blir det.

Den här veckan fortsätter vi att följa vattnets väg från Drevviken till Kalvfjärden.

För att se alla bilder: https://www.facebook.com/KDTyreso/photos/pcb.2925310304263168/2925305807596951/?type=3&theater

Från Tyresö Flaten rinner vattnet ut i Albysjön via Nyfors. Själv tycker jag nog att Nyfors är som vackrast när vintern övergår i vår, så jag har valt ut tre sådana bilder inklusive en bild på strömstaren som man kan få se denna årstid. Sommaren 2008 regnade det rejält i början augusti och när dammluckorna inte var tillräckligt öppna tog sig vattnet tillfälligt en ny väg, en lite rolig bild.

Vattnet från Nyfors rinner ut i Nyforsviken som är en del av Albysjön, som presenteras med en sommarbild och en vinterbild med en bäverhydda.

Och så några bilder från själva Albysjön, en höstbild, en vinterbild och en sommarbild där man ser ett tomt Albybad.

Fortsättning följer.