• Vem luras?

I Tyresö Nyheter april 2018 säger dåvarande oppositionsrådet Anita Mattson, nu kommunstyrelsens ordförande, att nu visar det sig att en renovering av Björkbacken skulle kosta c:a 12 miljoner och inte 35 miljoner som tidigare angetts, detta som ett inlägg i om omsorgsboendet i Björkbacken skall vara kvar eller inte.

Det nuvarande styret i Tyresö, S+L+MP, har nu bestämt att rusta upp omsorgsboendet i Björkbacken och i handlingarna inför kommunstyrelsens beslut den 12 november 2019 kan vi läsa att kostnaden för ombyggnationen av Björkdalen beräknas till 55 miljoner och av Bjökebo till 38 miljoner, alltså sammanlagt 93 miljoner. Det är nästan 8 gånger så mycket som 12 miljoner.

Det andra argumentet för att ha kvar Björkbackens omsorgsboende var att man ville undvika att flytta de boende.

I Mitt i Tyresö´s nätupplaga den 12 november 2019 berättar ordförande i äldre- och omsorgsnämnden Tony Thorén att ombyggnationen av Björkbacken skall påbörjas 2020 när de boende har flyttats till det nya äldreboendet vid Fornuddsparken. Precis vad vi sagt hela tiden, det går inte att bo kvar i Björkbackens omsorgsboende när fastigheten skall byggas om.

Alliansens idé var att bygga ett nytt och modernt äldreboende och låta TYBO, som äger Björkbackens äldreboende, för ett par miljoner omvandla husen till smålägenheter. Som sagt, vem luras?