• Det har blivit dyrt att leva i Sverige

-Det är ju inte klokt. Snart har man ju inte råd att tanka bilen längre, säger Anna-Karin och Joao Vaz Contreiras. Elpriset skenade i vintras och drivmedelspriserna slår rekord. Dessutom har inflationen tagit fart och räntorna höjs. Det har blivit dyrt att leva i Sverige, speciellt om man bor på landet. Joao och Anna-Karin och de tre halvvuxna barnen bor på landsbygden utanför Uppsala. Bilen är ett måste för dem. Joaopendlar till jobbet som kriminalvårdare i Gästrikland och Anna-Karin behöver ta sig till jobbet och sönerna till skolan. För att inte tala om alla fritidsaktiviteter dit barnen behöver skjuts! Dessutom håller familjen fruns barndomsgårdlevande i Edsbyn i Hälsingland. De skulle inte klara sig utan bilden.-Vår yngste son på15 år har tagit traktorkort och han har arbetat för vår arrendator i sommar. Han berättade att under vårbruket så tankade han för 4300 kronor dagligen!! Helt galet. Bränslepriserna måste ner för att hela Sverige ska leva! säger Anna-Karin och Joao.

-Regeringen har ju föreslagit ett bidrag på en tusenlapp till alla som har bil, oavsett hur mycket de kör. Det är närmast skrattretande. Det behövs helt andraåtgärderför att lindra bördan för enskilda människor och familjer som helt enkelt inte kan välja bort bilen, säger Mikael Oscarsson, riksdagsledamot för KD.

–Vi riskerar dessutom en omfattande utslagning inom näringslivet. Det gäller främst jord-och skogsbrukare, åkerier, bussföretag och hela transportsektorn, som alla dignar under den stigandeekonomiska bördan. Sveriges lantbrukare med sin goda djurhållning går redan på knäna. Många kämpar för sin överlevnad och det i ett läge då alla inser att vi måste ha en betydligt högre grad av självförsörjning än idag.

–I väntan på att andra partier ska våga gå lika långt som vi vill, har vi enats med M, SD, L och V om ett gemensamt förslag som minskar bensin-och dieselpriset med 4 till 5 kr litern. Men vi vill gå ännu längre! Kan Frankrike sänka bensinen till cirka 16 kronor litern och vara billigast i EU kan vi också. Mikael tycker inte att Sverige behöver vara bättre än alla andra länder i EU när det gäller reduktionsplikten, dvs skyldigheten att blanda i biobränsle i diesel och bensin för att minska växthusgaserna. För diesel är den nu 30,5 procent medan snittet i EU är 6 procent.

-När dessutom det mesta av biobränslet som blandas i kommer från Brasilien känns det inte så angeläget. Sänker vi reduktionsplikten till EU-snittet och slopar energiskatten kan vi sänkadieselpriset med 9 kr/liter och bensinpriset med 5 kr/liter, avslutar Mikael.