• Ebba är redo för en ny regering

Ebba Busch har målet klart för sig. Hon vill ha en ny regering i Sverige. En regering som vänder landet åt rätt håll. Drivkraften är att få vara med och skapa ett bättre Sverige – inte minst för våra mest utsatta.

– Det som blev startskottet för mitt politiska engagemang var faktiskt hur jag upplevde att min mormor Gunhild blev illa behandlad av hemtjänsten. Det fick mig att vilja ändra på äldrepolitiken, säger hon själv.

– Vi har fått nog av denna rekordregering – som gett oss rekordlånga vårdköer, rekordmånga skjutningar, och rekordhöga elpriser.

Vården ska inte vara ett postkodlotteri

Den fråga som kanske ligger hennes parti och Ebba varmast om hjärtat idag är vården. Kan andra länder klara av att ge vård utan långa köer kan Sverige också göra det.  KD vill avskaffa regionernas (som landstingen numera heter) ansvar för sjukvården. Det systemet är inte anpassat efter dagens verklighet. Istället vill KD se en reform likt den som genomförts i Norge 2002 och Danmark 2007, som tidigare hade system liknande det svenska.

– Sveriges sjukvård är i världsklass – när man väl får den. Personalen gör ett enormt jobb med att hjälpa patienterna efter bästa förmåga. Men vårt sjukvårdssystem är ålderdomligt och byråkratiskt. Landstingssystem var bra när det skapades för 160 år sedan, men tiden har tagit ut sin rätt.

– Vården ska inte fungera som ett postkodlotteri där du drar vinstlotten om du bor på rätt ställe. Om man behöver en knäprotesoperation i Sörmland så är väntetiden 133 dagar, men bor man i Västmanland är den 497 dagar. Vi har idag 160 000 personer som väntat olagligt länge på vård – 160 000 lidande patienter. Sedan 2014 har köerna mer än tredubblats – och de var rekordlånga redan innan coronapandemin

– Norge och Danmark tog mod till sig, reformerade vården och kapade sina vårdköer. Vi behöver lägga ner regionerna, det som förr hette landstingen.

I år är skjutningarna redan all time high

Även när det gäller gängkriminaliteten sneglar Ebba gärna åt grannlandet Danmark. Där gick rikspolischefen till partierna med en lång lista på åtgärder han ansåg sig behöva. Alla partier från höger till vänster slöt upp och gav polisen det de bett om. Även i Sverige gick rikspolischefen, hösten 2019, till partierna med förslag på reformer polisen ansåg sig behöva för att klara sitt uppdrag.

– Vi och Moderaterna slöt upp bakom förslaget. Men till vänster började V, S, MP och C – de fyra rödgröna partierna – förhandla bort punkt efter punkt. Skillnaden i hur våra länder har hanterat gängkriminaliteten är slående. I Danmark har gängbrottsligheten minskat med 40 %. Men här biter sig gängbrottsligheten fast. Och i år är skjutningarna redan all time high.

– Det går att finna många brister i svensk rättspolitik.  Men det finns få brister hos våra svenska poliser. De har kompetensen. De har viljan att pressa tillbaka gängbrottsligheten. Att återta kontrollen och ge oss trygghet i våra bostadsområden.

Vi får inte glömma det svenska hjärtlandet

Ebba är en naturmänniska och växte upp på landet utanför Uppsala. I naturen tycker hon om att ta promenader på de små grusvägarna med sin familj, och hemma i trädgården odlar hon gärna familjens grönsaker.

– För oss kristdemokrater är det viktigt att hela landet ska leva. Vi får inte glömma det svenska hjärtlandet.

– Sverige har en lång historia av själv- och lokalstyre. Men under efterkrigstiden har Sverige i stället kommit att bli alltmer centralstyrt. Jag möter allt fler människor – både när jag reser runt i landet och när jag promenerar i min egen hembygd, som vittnar om en känsla av maktlöshet.  När byskolor läggs ner. När den lokala macken tvingas stänga. När förlossningsavdelningen försvinner. När skogsbruket hotas. När jakten hotas….

– Runt om i landet frågar sig folk: kan jag bo kvar här? Finns det en framtid för mig här? Kommer mina barn att kunna växa upp här? Så ska det inte vara, men det finns hopp. I höst finns en möjlighet till förändring. Då kan vi byta ut den här regeringen och ge Sverige en ny start så att hela landet ska kunna fungera och leva, konstaterar Ebba till sist.