• Pendlarna på sträckan Uppsala-Stockholm förtjänar stabilitet och förutsägbarhet.

Dagens besked från SJ, att de den 15 december lägger ner ”Uppsalapendeln” som sedan 1968 gått mellan Stockholm och Uppsala, slog ner om en bomb i nyhetsflödet. En välbefogad oro över vad som kommer att hända har redan framkommit i artiklar och reportage och på sociala medier finns mängder av reaktioner och kommentarer.
    SJ’s pendel har under mer än en generation varit en självklarhet att räkna med för arbetspendlare, studenter och sällanresenärer. Kan de bara lägga ner? Det korta svaret är: Ja.
    Så vad händer nu?

Region Uppsala äger tillsammans med övriga regioner i Mälardalen bolaget Mälartåg AB. Bolagets syfte är att möjliggöra det som för många är en självklar förväntan på vad som bör fungera: att kunna resa sömlöst inom Mälardalen. Det är länge sedan vardagligt resande var något som skedde enbart inom den egna orten eller kommunen – att resa såväl regionalt som interregionalt har blivit naturligt och Mälartåg har blivit en viktig framgångsfaktor för utvecklingen av Mälardalen.

Kristdemokraternas ambition från region Uppsala och som är delägare av Mälartåg är att Mälartåg tar över de turer, 18 avgångar i vardera riktning, som SJ snart lämnar. Det är inte gjort med en knapptryckning: en snabb uppväxling av verksamhet kräver mycket av många. En stor pusselbit (både bildligt och bokstavligt) är därtill att det de facto saknas fordon.

Pendlarna på sträckan Uppsala-Stockholm har varit hårt drabbade av en tidtabell som inte hålls (vilket i sig berott på en palett av orsaker) och förtjänar sannerligen tryggheten i stabilitet och förutsägbarhet. Detta avser vi, genom vårt bolag, göra allt för att skapa.