• Reformer för Region Uppsala

När S-V-Mp-C i februari 2024 tog över styret för Region Uppsala hade man ingen politik för sjukvården att presentera. Istället förklarades att de skulle göra en ”Kraftsamling för vården” där reformerna skulle tas fram från anställda, från facken och från tjänstepersoner. Förslag och idéer skulle samlas in under våren, politiker skulle sammankallas till möten och efter sommaren skulle politiska beslut kunna tas.

Åtta månader senare kallades politikern till ett första möte, med en tom (!) agenda. På mötet presenterades förslag på verksamhetsutveckling som personalen förslaget. Förvisso väldigt inspirerande och positiva förslag, men utanför den nivå som politiken ska hålla sig till. Återigen blev det glasklart: Region Uppsalas vänsterstyre saknar helt en politik för sjukvården. Det hade i alla lägen varit väldigt dåliga nyheter, men i ett läge där varenda ekonomisk prognos lyser illröd är det närmast en katastrof.

Region Uppsala behöver ett politiskt styre som kan staka ut en väg där sjukvården utvecklas samtidigt som kostnader minskar och som har modet att genomföra detta. Tillsammans med den borgerliga alliansen i Region Uppsala har vi därför presenterat fyra reformer för Region Uppsala med rubrikerna:

• ökade intäkter, kapade vårdköer, och ökad tillgänglighet

• bättre affärer

• utbyggd hemsjukvård och färre återinläggningar vid sjukhus

• minskade kostnader i Primärvården

Läs vår presentation för mer info om våra församling: 20241015 PPT Presskonferens Kraftsamling