• Attefallshus i Krusboda?

I tidningen Mitt i Tyresö finns en insändare den 10 juni ”Så varför går det bra i Nyfors? (Länk: https://mitti.se/insant-sa-varfor-gar-det-bra-i-nyfors/?tag=tyreso ) Insändaren frågar sig varför man tillåter Attefallshus i Nyfors men inte i Krusboda.

Låt oss först konstatera att de ursprungliga detaljplanerna för Krusboda fortfarande gäller och att någon ändring inte är aktuell. Det innebär att det är fritt fram att söka bygglov för förändringar som ryms inom detaljplanens bestämmelser.

När det gäller ”Attefallshus” omfattar det dels regler för fristående hus på max 25 kvm och dels regler för hur man får bygga om/bygga till ett befintligt hus. Jag kan förstå tjänstemännens skepsis mot att placera ett Attefallshus på en liten tomtplätt intill ett hus i Krusboda, men det innebär inte att man behöver införa ett generellt förbud utan att man bör prova varje ärende individuellt. I det sammanhanget kan det dock vara bra att ge ut lite generella riktlinjer som t.ex. ”Igångsättningstillstånd för Attefallshus kommer inte att beviljas om den fria markytan är mindre än XXX kvm eller om det tänkte huset omges av hus på alla fyra sidor och avståndet till dessa hus kommer att vara mindre än X meter.” (OBS! Bara ett exempel på hur en riktlinje för Krusboda skulle kunna se ut. Måste naturligtvis finslipas.)

Vi Kristdemokrater vill inte lägga ”en död hand” över Krusboda, men naturligtvis måste om- och tillbyggnad ske med omsorg. Vi vill inte att Tyresös innevånare skall uppleva tjänstemännens beslut som nyckfulla. Tvärtom, i de allra flesta fall skall man kunna förutse vad beslutet kommer att bli. Detta är vår linje i samtalen med kommunens tjänstemän och vi hoppas få majoritet i politiken för denna ståndpunkt.

Leif Kennerberg

Ordf Kristdemokraterna Tyresö och kommunstyrelseledamot m.m.