• Som man bäddar får man … eller vad förväntar sig regeringen

Inte så sällan träffar jag personer som kräver att vi kristdemokrater eller hela Alliansen ska ta ansvar genom att förhandla och komma överens med regeringen. De som framför de uppfattningarna är ofta personer som inte röstat på Kristdemokraterna.

Låt mig få påminna om de besked som jag och Kristdemokraterna lämnade i valrörelsen. Vi gick till val på ett gemensamt program tillsammans med de övriga Allianspartierna som vi i regeringsställning ville genomföra. Vi gjorde klart att om vi förlorade valet så skulle vi gå i opposition. Vi skulle då i opposition kämpa för just de idéer, det program som vi gått till val på och som människor röstat för.
    En viktig del av vår demokrati är att det finns en regering och att det finns en opposition. Att regeringens förslag kritiskt granskas och att andra förslag prövas är utomordentligt centralt för folkstyret.

Vilket ansvar har då ett oppositionsparti? Ja, i första hand förstås att företräda de personer som röstat på partiet och dess program. Av det följer självklart en möjlighet att ingå överenskommelser och kompromisser om det bedöms innebära att man kommer närmare de ideal som partiets och dess väljare eftersträvar. Men att uppge sin egen politik, lämna sina väljare ryggen och bli ett transportkompani för partier med helt andra program är förstås inte aktuellt.

Sverige ska förstås ha en regering. Stefan Löfven fick talmannens uppdrag att formera en regering tillsammans med Miljöpartiet. Regeringen har nu ansvaret för att lägga sådana förslag som har förutsättningar att vinna stöd i riksdagen. Vi kristdemokrater kommer inte att vika från vår inriktning. Om det läggs kloka förslag i linje med vår politik så kommer vi att rösta för dem. Men vi kommer hårt att opponera mot förslag som vi anser vara dåliga för vårt land.

Vi kristdemokrater kommer att ta fajten för familjernas självbestämmande, för fritt val av barnomsorg, fördelning av föräldraförsäkringsdagarna, för patientmakt i vården, för äldres möjlighet att välja utförare i hemtjänsten, mot skatter som bromsar jobb och tillväxt, för civilsamhällets viktiga roll, för en skola som ger kunskap och fostran för livet osv. osv.
    Alliansens partier lägger inom kort ett gemensamt förslag till statsbudget för 2015. Det förslaget ställs efter sedvanlig riksdagsbehandling mot regeringens förslag. Vi har ett ansvar. Ansvar för att företräda de som röstade för den politik som vi presenterade i valrörelsen. Ansvar för Sverige genom att föreslå det som är bra för Sverige.

Det ingår tyvärr inte oppositionens uppgift att lotsa igenom budgetar, som nuvarande finansminister Magdalena Andersson sa under föregående mandatperiod.

Göran Hägglund

Partiledare för Kristdemokraterna