• Tyresö – en storstad?

En insändare i Mitt i Tyresö gör gällande att senaste årens byggnation i Tyresö har förvandlat kommunen till en storstad. Det är väl ändå att ta i. Undrar vad de ”stora” städerna tycker om det?

Det är sant att det byggts några hus i Tyresö centrum, varav ett högt, och att flera bostadshus kommer att uppföras i norra Tyresö centrum. Men man kan från de flesta bostadsområdena ganska snabbt ta sig till ett grönområde och lägger man på lite extra tid så kan man ta sig till något av våra naturreservat eller till Tyresta nationalpark. I förhållande till kommunens storlek har vi avsatt mycket mark till naturreservat och nationalpark. Det finns bara sex kommuner i landet som avsatt mer mark i förhållande till sin storlek.

Vi Kristdemokrater har uttryckt vår inställning så här i vårt handlingsprogram för 2015-2018: Tyresö är och skall vara en grön kommun. Närheten till skog och vatten är viktig. När ny bebyggelse planeras får vi inte göra avkall på detta. Omvandlingen av norra centrumdelen innebär ett stort tillskott av flerfamiljshus. Frånsett centrumdelen så skall bebyggelsen även i fortsättningen präglas av en lågmäld skala.

Leif Kennerberg