• Vad menar Socialdemokraterna?

I senaste numret av Tyresö Nyheter skriver Socialdemokraterna apropå valresultatet i Tyresö: ”Trots att Moderaterna tappade tre och Folkpartiet ett mandat räckte det ändå inte för att bryta ett 16-årigt borgligt styre i Tyresö. Men signalen är tydlig. Det behövs förändringar inom en rad områden.” Man upphör inte att förvånas. I fortsättningen på artikeln verkar det som om man vill ge ett sken av att valresultatet är ett annat än det är: ”…. också bidragit till Socialdemokraternas framgångar.” Socialdemokraterna hade 14 mandat innan valet och har 14 mandat efter valet. Så det är väl lite väl magstarkt att tala om framgångar.

Med tanke på att det var Sverigedemokraterna som hade största framgången med två nya mandat tycker jag att Socialdemokraterna skall vara försiktiga med att tala om tydliga signaler. Tack och lov röstade 93,43% av väljarna i Tyresö inte för en Sverigedemokrat-politik.

Men att Alliansen behåller majoriteten ytterligare fyra år måste ses som den stora framgången. Det är den politiken som majoriteten av Tyresös innevånare vill ha.

Leif Kennerberg