• KD säger nej till ny arena vid Kölen

Pressmeddelande 2019-02-01

I februari tar Kommunstyrelsen i Uppsala upp frågan om ny hockeyarena i Uppsala. I styrelsens arbetsutskott var KD enda parti som sa nej till att gå vidare med förslaget med en arena i kommunal regi.

– Vi ser visserligen behovet av fler isytor, men vi tycker inte att kommunen ska lägga en halv miljard kronor på en ny kommunal arena. Vi har redan fattat beslut om 1 miljard för Studenternas, 1 miljard för Fyrishov, och 1 miljard för nya stadshuset – vi måste ta ansvar för att hålla i investeringstakten, säger Jonas Segersam, kommunalråd för Kristdemokraterna.

– Vi kristdemokrater tycker att man ska bygga nya isytor i samarbete med idrottsföreningarna (IFU, bandy, konståkning, hockey) på Gränby Sportfält, och vi säger därför nej till förslaget att gå vidare med att bygga ännu ett kommunalt skrytbygge i egen regi. Kommunen borde också redan nu skrota förslaget med ”Kölen”, en placering som både saknar goda kommunikationer och som kommer knuffa båtföreningarna ut i Fyrisån, avslutar Jonas Segersam.

Hela handlingen och vår reservation finns via följande länk: