• Engelska skolan

Vi kristdemokrater välkomnar Internationella Engelska skolan till Tyresö. Det råder lite delade meningar om det är bra eller dåligt att Engelska skolan kommer hit. Tveksamheten beror dels på att det skapar problem för den kommunala skolplaneringen och dels för att merparten av bolaget ägs av TA Associates, ett amerikanskt s.k. riskkapitalbolag.

Skolverksamheten är dock till för eleverna och inte tvärt om. Engelska skolan har ett mycket gott renommé och många barn/ungdomar vill gå i den skolan. Alltså tycker vi kristdemokrater att det är bra att Tyresös barn/ungdomar/familjer nu får möjlighet att välja denna skola. Storleken på de kommunala skolorna får anpassas efter detta.

Även vi kristdemokrater tycker det är problematiskt med att skolor ägs av s.k. riskkapitalbolag, i alla fall om deras mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt. Vi hoppas att staten kan finna en lösning på ägandeformen för skolor och omsorgsbolag, som möjliggör att bra allternativ kan växa fram och som uppmuntrar långvarigt ägande där merparten av vinsten återinvesteras i verksamheten.

I det nu aktuella fallet, Internationella Engelska skolan, hoppas vi att TA Associates inträde som stor ägare hösten 2012 inte skall påverka skolans ambitioner att ligga på topp. Fortfarande är skolans grundare, Barbara Bergström, ordförande i Internationella Engelska skolan.

Leif Kennerberg
    Ordf. Kristdemokraterna Tyresö och kommunstyrelseledamot