• Försåtliga siffror

Att Socialdemokraterna ogillar att Tyresö Bostäder sålt 58 lägenheter i Krusboda till den nybildade bostadsrättsföreningen Pärlröksgången är igen nyhet, men jag måste ändå kommentera ledarartikeln i februarinumret av Tyresö Nyheter.

Ledarskribenten, och för övrigt många s-märkta Tyresö-politiker, påstår att vi sålt lägenheterna 20 mkr för billigt. Så här är det. För c:a ett år sedan gjordes en oberoende, professionell värdering av de aktuella objekten. Värderingen kom fram till att vid försäljning till en bostadsrättsförening var värdet 78 mkr. Eftersom dylika sälj-köp-transaktioner tar tid la Tyresö Bostäder styrelse på 2 mkr och erbjöd bostadsrättsföreningen att köpa fastigheterna under 2015 för 80 mkr.

Nu påstår (s) att värdet idag är 100 mkr, om detta vet vi inget. För att ta reda på dagens värde behövs en ny värdering. Menar (s) att vi skulle ha gjort en ny värdering och börjat om proceduren? För med nya värden måste naturligtvis bostadsrättsföreningen dels ta om hela den interna proceduren och dels åter förhandla med bankerna. Med detta upplägg kommer man så att säja aldrig i mål. Både bankerna och de boende måste ha ett fast pris så att man vet vad man förhandlar om. Så påståendet att ”bostäder slumpas bort” är mer ett uttryck för att man inte gillar försäljningen än för själva sakförhållandena.

Lite försåtligt nämner ledarartikeln också att över 1100 hyresrätter i Tyresö har omvandlats till bostadsrätter. Det är i och för sig sant, men det är inte Tyresö Bostäder som står bakom de flesta omvandlingarna utan privata hyresvärdar. På det sätt som omvandlingen nämns i artikeln får man en känsla av att artikelförfattaren gärna låter läsaren tro att det är Tyresö Bostäder som omvandlat så många hyresrätter till bostadsrätter.

Leif Kennerberg

Ordförande Tyresö Bostäder