• Inför EU-valet

Rätt agenda i Bryssel

Han har bevakat riksdagen i Stockholm, Vita huset i Washington och EU-institutionerna i Bryssel. Han har rapporterat från diktaturer i Mellanöstern, skildrat flyktingkatastrofer i Afrika och kryssat mellan skyttegravar i före detta Jugoslavien. Nu har Lars Adaktusson tagit klivet över till politiken och är Kristdemokraternas toppkandidat i valet till Europaparlamentet.

LARS ADAKTUSSON påpekar att EU från början var ett samarbete mellan själv­ständiga stater. De tre kristdemokratiska statsmän som grundade unionen poängte­rade att samverkan och samarbete ska gå hand i hand med respekt för olikheter. Idag är det 28 länder som river murar och öppnar gränser som gör att vi kan resa, studera och arbeta var vi vill i Europa. Men han vill inte ha ett Europas förenta stater.

EU ska inte ha någon beskattningsrätt. Bryssel ska inte heller bestämma hur våra bolagsstyrelser ska se ut eller hur svenska mammor och pappor ska ta ut sina föräldradagar.

Begränsa Brysselbyråkratin. EU skall fokusera på de frågor som kräver att vi hjälps åt för att lyckas.

Bekämpa brott tillsammans. Organiserad brottslighet rör sig ofta mellan länderna. För att bekämpa dessa brott måste vi jobba tillsammans inom EU.

Stå upp för människovärdet. EU måste alltid jobba för mänskliga rättigheter och demokrati.

Höj miljöambitionen. Miljöproblemen tar inte hänsyn till nationsgränser.