• Socialdemokraterna och rektor Åkerblom

I en insändare i veckans nummer av Mitt i Tyresö skriver oppositionsrådet Anita Mattsson (s), apropå att Björn Åkerblom fått sluta som rektor för Kumla skola, ”Vi socialdemokrater är mycket kritiska” (till att han fått sluta). Hon fortsätter med att referera till min tidigare insändare i ärendet ”Om Kennerberg anser att det finns goda skäl till att Åkerblom fick sluta är det just politiska.”

Vi, Mattsson och jag, må ha skilda uppfattningar i ärendet, men att påstå att Åkerblom fått sparken för att han varit obekväm för politikerna är väl magstarkt. Men det ligger väl i linje med hur svårt Socialdemokraterna i Tyresö har med att hantera sanningen. Jag är innerligt trött på osakliga påståenden som titt som tätt framförs. Att vi, alliansen, och oppositionen, har olika uppfattningar om hur saker och ting skall lösas i samhället är inget konstigt, vi är representerar ju olika samhällsidéer. Så skall det vara i en demokrati. Men låt oss hålla oss till fakta.

Eftersom jag själv normalt inte är inblandad i ärenden som rör Barn- och utbildningsnämnden har jag efter informationen som vi fick i personalutskottet, av personalchefen Ulf Haraldsson, fört samtal med förvaltningschef Anita Brynje för att få ytterligare information i ärendet. Hon intygar att någon politisk påtryckning inte har förekommit utan beslutet om att Åkerblom skulle sluta som rektor fattades av några av kommunens chefstjänstemän.

”Den som ägnat fem minuter åt att studera arbetsrätt vet att skälen kommunen anför inte skulle bära juridiskt. Det finns inga hållbara sakliga skäl att ge Åkerblom sparken. Den slutsatsen drar förmodligen även ansvariga tjänstemän, annars skulle man inte ha skrivit ett avtal där kommunen får betala lön i 15 månader utan att få ett enda handtag utfört.” skriver Mattson vidare. Jag skulle inte vara så tvärsäker, men visst, man kan aldrig vara helt säker på utgången av en process i Arbetsdomstolen. Men det kan faktiskt finnas andra skäl också, t.ex. att skona inblandade parter från en uppslitande process. Det är tillräckligt sorligt som det är utan att lägga ”sten till börda”.

Mattsson avslutar sin insändare med ”I ett demokratiskt perspektiv är det här en mycket obehaglig utveckling. Signalen blir tydlig till alla medarbetare i kommunen; håll fasaden putsad och blank. Med ett sådant signalsystem kommer utvecklingen i Tyresö att avstanna.” Om man tar del av hela insändaren förstår man att Mattsson syftar på att man som anställd inte får föra fram kritiska synpunkter. Inget kan vara mer fel, alla anställda är välkomna att föra fram kritiska och sakliga synpunkter. Det gäller även oppositionen.

Leif Kennerberg

Kristdemokrat i kommunstyrelsen