• Prioritera polisens utbildning så det som hände Eric inte sker igen

Förra veckans polisingripande mot en 20-årig man med funktionsnedsättning gör mig och andra enormt berörda. Många är det idag som mår väldigt dåligt – anhöriga – vänner – poliserna som närvarade – kollegor till dessa.

Polisförbundets tillförordnade ordförande Christer Palmkvist säger till Sveriges Radio: ”Polisen är inte utbildad att hantera den typen av situationer med personer med utvecklingsstörning”.

Han säger också att det finns en tydlig förbättringspotential. Jag ka...

• Öppet brev till Länspolismästaren i Västernorrland

Genom åren har vi förlitat oss på den svenska flyktingpolitiken som human och generös. Den som flytt från sitt land, och där lämnat allt som varit kärt och till synes oersättligt, måste ju ha haft mycket starka skäl för att bryta upp och söka en ny identitet i en främmande del av världen. Man har flytt för sitt livs skull, för sitt och sin familjs överlevnads skull.

De senaste årens uppmärksammade fall i vårt land av inhuman och vid ett flertal tillfällen oacceptabel avvisning har, til...

• Polisen klarar inte vardagsbrottsligheten

Socialdemokraterna har slutat försöka. I stället har man filat på sina formuleringar, som man framför som ett mantra, om och om igen. ”Den största satsningen på polisen någonsin”, påstår Thomas Bodström att regeringen nu gör. Men polisen har bekymmer. Enligt en undersökning publicerad av Ekot den 21 februari visar det sig att många kommuner anser att polisens resurser inte räcker till.

I bara femton fall av hundra anmälda brott kan en gärningsman bindas till brottet. Poliss...