• KD väljer välfärd framför gratisavgifter och slopad värnskatt

Tack för ert inlägg där ni belyser eran dröm att allt ska vara gratis och att slopad värnskatt är viktigare än en fungerande välfärd. Vet ni att just nu har 140 000 människor i Sverige stått olagligt länge i vårdköer? I detta läge väljer ert parti, Socialdemokraterna, att sälja sin själ. 6,1 miljarder kronor tappar staten nästa år i skatteintäkter när värnskatten slopas. Pengar som kunde och borde använts till välfärden.

Vi har en kris i Sverige. Vet inte om ni har märkt det? Medborgarna i vårt land känner en allt större oro över välfärden och hur vården ska fungera framöver. I vår del av Sverige ser vi också att landsbygden alltmer får stå tillbaka till förmån för storstäderna. Statens svek vad gäller statsbidrag till kommuner och regioner innebär stora växande underskott framöver och blir nu alltmer kännbara i många kommuner genom kraftiga neddragningar på bland annat skolor och äldreomsorg.

Kristdemokraterna avsatte nästan nio miljarder kronor mer i sitt budgetförslag än regeringen valde att lägga på välfärd och trygghet under 2020. Jag är stolt över att mitt parti har väljer vården och välfärden framför skattesänkningar. Det är bättre att vi har en fungerande välfärd än att vissa får gratisavgifter i vården och fri entré till statliga muséer.

Mona Hammarstedt, gruppledare (KD), Region Västernorrland
    Henrik Sendelbach, vice gruppledare (KD), Region Västernorrland

Artikeln är en replik (publicerad i ST 9/11 och i Tidningen Ångermanland samt allahanda.se 11/11) till Socialdemokraternas insändare publicerad i ST 31/10 och i Allehanda 5/11.

Ekonomi/skatter · Landsbygd · Trygghet | debattartikel ·  · Henrik SendelbachMona Hammarstedt · skatt · skola · trygghet · välfärd · värnskatt · äldreomsorg

Bilderna överst från Pixabay Pixabay (Pixabay License).