• Socialdemokraternas politik ökar ungdomsarbetslösheten

Vad Håkan Juholt och Tommy Waidelich glömmer att nämna när deras skuggbudget presenterades är Socialdemokraternas kvarvarande krav från höstens budgetmotion som innebär att arbetsgivaravgiften dubblas för ungdomar. Om det blir mycket dyrare att anställa ungdomar året runt ökar förstås ungdomsarbetslösheten. De 15 000 sommarjobb, som utlovas av S, är i det sammanhanget en klen tröst.

Socialdemokraterna nöjer sig inte heller med att höja arbetsgivaravgiften. Nu har man också släppt sitt vallöfte om sänkt restaurangmoms vilket är en reform som har stora förutsättningar att skapa nya jobb åt framförallt ungdomar och invandrare.

Är det så att den socialdemokratiska partiledningen lyssnat på Stockholmspolitikern Karin Wannegårds tal om skitjobb? Frågan är förstås varför det skulle vara finare att jobba inom exempelvis byggsektorn än i restaurangbranschen.

Det är fortfarande omöjligt att veta vart den socialdemokratiska politiken är på väg. Vi får inga besked om hur den föreslagna förmögenhetsskatten ska utformas. Ska Rot och Rut få leva kvar? Kommer skatten för vanliga inkomsttagare att höjas?

Men ett positivt besked har vi dock fått eftersom Socialdemokraterna nu valt att omfamna den kristdemokratiska reformen om avskaffad fastighetsskatt.

Ingemar Wiklander (KD)