• Känns stolthet över din skinka?

Innan du dukar fram allt på julbordet i år, ta en extra funderare på varifrån maten kommer ifrån. Ta skinkan som exempel. Det finns all anledning att välja en svensk julskinka i mataffären.

Dels för att svenskt jordbruk håller världsklass med en ambitionsnivå och ett regelverk som inte motsvaras av importerade varor. Dels för att vi har ett djurskydd i världsklass som gör att vi inte behöver använda antibiotika i vår djurhållning. Dessutom bidrar du till att bevara vår landsbygd där bökande trynen och grymtningar är en central del av det näringsliv som gör att byar och samhällen står solitt.

Inte minst har svenska grisar ett betydligt bättre liv än många andra. Svenska grisar har krav på halm för att böka, de ges alltid möjlighet till att efter sin naturliga instinkt bädda med strö inför sin grisning. Våra suggor fixeras inte – i andra länder står suggor låsta i en position mellan galler nästan halva sina liv. Stressade grisar börjar bita varandra i svansen, något som gör att man kuperar deras svansar ute i Europa. Svenska grisar behåller däremot sin knorr.
    Genom att klimatsmart anpassa grisens foder reduceras grishållningens klimatpåverkan och är nu nästan 20 procent lägre än för femton år sedan. Trots våra höga krav på fodrets kvalitet är klimatavtrycket från fodret nu under det europeiska snittet, lägre än både Danmark och Finland.

Som konsumenter kan vi bidra till en levande svensk landsbygd och att stödja ett klimatsmart jordbruk i världsklass. Låt det bli en svensk julskinka på bordet i år.

Magnus Oscarsson (KD), landsbygds- och jordbrukspolitisk talesperson och riksdagsledamot
    Mona Hammarstedt (KD), gruppledare Region Västernorrland

Bilden överst av Alexas_Fotos från Pixabay (Pixabay License).

Landsbygd | antibiotika · Danmark · djurhållning · Europa · Finland · gris · insändare · julbord · julskinka · klimatet · Magnus Oscarsson · Mona Hammarstedt