• Motion: Verksamhetsbeskrivning och driftskostnadskalkyl i samband med bygginvesteringar

För bygginvesteringar gäller att det i samband med beslut om byggstart upprättas en verksamhetsbeskrivning med en total driftkostnadskalkyl. I denna kalkyl ingår en i samverkan mellan förvaltning/serviceenhet och landstingsfastigheter upprättad hyreskalkyl samt ett preliminärt hyreskontrakt mellan parterna. Till beslutsunderlaget fogas även ett förslag till finansiering.

Emellertid framgår endast undantagsvis, på förslags- såväl som på beslutsstadiet, vilka konsekvenser bygginvesteringen har för den berörde hyresgästen – oftast sjukhusklinik eller vårdcentral – i termer av ökad medborgarnytta, effektivitetsvinster, arbetsmiljöförbättringar och ekonomisk vinst i form av lägre driftkostnader (exklusive hyra). För att landstingsstyrelsen skall kunna få en uppfattning om en bygginvesterings totala effekt bör samtliga ovanstående faktorer specificeras och presenteras av företrädare för den berörda verksamheten. Beräknad ekonomisk vinst i termer av lägre driftkostnader skall sedan avräknas mot den hyreshöjning som ombyggnationen beräknas medföra. Därmed kan även bygginvesteringens totala ekonomiska effekt för landstingskoncernen beräknas.

Först därefter kan landstingsstyrelsen bedöma angelägenhets- och prioritetsgraden för varje enskild bygginvestering. Det är angeläget att landstingsstyrelsen fortsättningsvis kan göra sådana bedömningar, inte minst i tider med ansträngd ekonomi.

Vi föreslår att fullmäktige beslutar uppdra åt landstingsstyrelsen

• att fortsättningsvis till varje föreslagen bygginvestering inhämta kalkyler rörande investeringens konsekvenser för medborgarnytta, arbetsmiljö, arbetseffektivitet och driftkostnader.

Härnösand 2008-11-12

Jacomina Beertema, Moderaterna