• Alla är vi medmänniskor

Flyktingmottagning och invandring är inte enkelt att diskutera. Sverigedemokraternas politik som säger t ex att Sverige har tagit emot alltför många invandrare på kort tid detta har orsakat enorma ekonomiska, social och kulturella problem i vårt land- gör mig både ledsen och bekymrad.

Då kriget bröt ut i Irak flydde många människor från sitt land och kriget. Cirka 25 000 av dessa Irakiska medmänniskor kom till oss i Sverige. Visst innebär det problem och visst kostar det. Det varken skall eller får vi blunda för. Men – det berikar också. Lika lite som vi skall blunda för problem som invandring innebär – lika lite skall vi blunda allt positivt. Jag tänker till exempel på allt vi lär av våra medmänniskor, insikten vi får hur andra människor har det och även hur de berikar oss konkret, arbetsmarknaden t ex.

Det avsevärt mycket fattigare landet Syrien har tagit emot – inte 25 000 som Sverige – utan 1,5 miljoner människor från Irak. Se också detta mot bakgrund att Sverige är mycket mer än dubbelt så stort till ytan som Syrien.

Varför skriver jag om sånt här? Jo, varje ny dag, då du och jag gläds över att solen skiner från klarblå himmel eller pratar om att det är några grader för kallt för att åka till stranden. Då vaknar dessa våra medmänniskor i ett främmande land, de vaknar och undrar om det blir någon mat i dag eller möjligtvis i morgon. De vaknar och undrar över om de någonsin skall få komma tillbaka till sitt hemland igen. De vaknar och funderar om de skall få sina kläder tvättade denna månad. En del vaknar i Sverige, de flesta i Syrien. Detta gör de samtidigt som vi ägnar våra tankar åt om Anders Lundin verkligen är den bästa att leda Allsång på Skansen. Och samtidigt, på Sverigedemokraternas hemsida, står det under dygnets alla 24 immar att de -orsakar enorma ekonomiska, social och kulturella problem i landet.-

De som kommer hit som flyktingar och invandrare är våra medmänniskor, de har samma värde som du och jag, som Drottningen eller 86-åriga Frits med brutet lårben på Sjukhemmet i Bjästa. Min vision är ett Ångermanland och ett Sverige dit människor välkomnas, där de får lära sig av vår kultur och vi får lära av dem, där vi tillsammans kan glädjas över att vi är födda till denna jord som människor med fel, brister, talanger men inte minst med samma värde – oavsett varifrån vi kommer.

Vi föddes alla till jorden små och nakna, helt beroende av andra och vi kommer även att sluta lika nakna allihop oavsett hudfärg eller kön. Jag hoppas att de 510 personer som gav Sverigedemokraterna sin röst i kommunvalet i Ångermanland 2006 inte blir fler utan färre framöver. Jag hoppas att människorna här funderar en gång till på om det möjligtvis kan vara så att livet kanske blir bättre om vi behandlar och bedömer andra människor som vi själva skulle vilja bli behandlade. Denna alldeles gyllene regel är 2000 år gammal men aktuellare än någonsin. Läs den, fundera över den och lev efter den – då får vi ett ännu behagligare samhälle.

Välkommen hit till oss – oavsett varifrån du kommer. Här finns plats och uppgifter för dig. Lev här, njut här, lär oss av dig och lär dig också respektera oss, våra lagar och vår kultur. Då bidrar vi – tillsammans – till ett ännu bättre landskap att leva i.

Göran Sydhage
    gruppledare för Kristdemokraterna i Örnsköldsvik

Etik och jämlikhet | asylsökande · flykting · Göran Sydhage · invandring · jämlikhet

Följs oss gärna på Facebook.