• Civilrättslig samlevnadslag rätt väg att gå!

Vi hoppas på en prestigelös röstning i riksdagen där var och en röstar utifrån sin egen övertygelse. Det skriver riksdagsledamot Lars Lindén, Timrå och Sverker Ågren, Härnösand, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Västernorrland.

Kristdemokraternas ståndpunkt i frågan om en ny äktenskapslag har varit känd sedan länge. Partiet har hittills bedömt att dagens ordning med ett partnerskap och ett äktenskap för olika former av levnadsformer, har varit tillräckligt. Men detta har av många ansetts vara diskriminerande och vi har därför försökt hitta nya förslag som alla kan stå bakom. I ett alliansarbete, där vi är fyra partier, är det ett ständigt givande och tagande och samarbetet har byggt på respekt för varje partis hjärtefrågor. Men i äktenskapsfrågan blev det en tvärnit.

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund har under resans gång valt att lägga fram tre olika förslag för att få ett förslag med bredaste möjliga uppslutning. Det senaste kd-förslaget är förslaget om en civilrättslig samlevnadslag. Den innebär att både hetero- och homosexuella par skulle få sina förhållanden bekräftade juridiskt av staten, och därmed juridiskt sett vara gifta, för att sedan, om man önskar, utforma en högtidlig ceremoni utifrån egna önskemål. Det kan ske i till exempel en kyrka, moské, synagoga, restaurang eller i hemmet.

I exempelvis kyrkan kan paret då, om de önskar, blir välsignade och förklarade att ha ingått äktenskap med de flertusenåriga löften och förpliktelser som det innebär. Allt detta görs då inför Gud, varandra och församlade av släkt och vänner. Vilka kyrkan vill nedbedja välsignelse över och förklara att de ha ingått äktenskap, avgör respektive kyrka.

För oss är det svårt att förstå varför andra partier så snabbt avvisat förslaget. Istället kommer nu regeringen att lägga fram en grundproposition om äktenskapsbalken och därefter låta riksdagen komma med motioner om hur det ska utformas. Inför den situationen vill vi lyfta några grundläggande principer.

Kyrkor och andra religiösa samfund måste ha rätten att bestämma över sig själva, en rätt som är grundlagsfäst. Efter skiljande mellan staten och Svenska kyrkan är detta entydigt. I förslaget från de övriga allianspartierna om samkönade äktenskap, har det framkommit att det ska finnas en klausul som tillåter enskilda präster att inte viga homosexuella par. Det kan uppfattas som generöst med skulle leda till andra problem: För det första kommer man då inte bort ifrån diskrimineringsargumentet. För det andra kommer det att bli en stor press mot de präster som inte kommer att vara villiga att viga enkönade par och i förlängningen finns det även en risk att denna klausul kommer tas bort till exempel vid ett regeringsskifte.

Äktenskapet har en filosofisk och religiös innebörd som för många människor i tusentals år, är förenat med en övertygelse, en samvetsfråga. En religiös och filosofisk inställning som avspeglas i att mellan 30 till 40 procent av svenska folket i tidigare olika opinionsmätningar ansett att äktenskapet är unikt för parförhållandet mellan man och kvinna.

De senaste veckorna har den procentandelen ökat markant efter att fler och fler tidningars ledarsidor, bland annat Sundsvalls Tidnings, och enskilda riksdagsledamöter i andra partier stött kristdemokraternas förslag. Vi har under de senaste veckorna läst rubriken att kristdemokraterna nu förlorat i denna fråga. Verkligheten är den att om de övriga partiernas förslag går igenom i riksdagen är det inte bara kristdemokraterna som förlorat, utan även troligtvis en majoritet av svenska folket.

Kristdemokraterna har försökt att hitta en lösning på en svår fråga. Göran Hägglunds förslag om en civilrättslig samlevnadslag har nu fått ett mycket brett samhälleligt stöd. Vi hoppas nu att enskilda riksdagsledamöter är lyhörda till svenska folkets inställning och röstar ja till det förslag som kristdemokraterna kommer att föreslå riksdagen anta.

Vi vädjar om en prestigelös röstning i riksdagen där var och en röstar utifrån sin egen övertygelse. Det handlar om respekten för den enskilda människan och för flertusenåriga normer och kulturmönster!

Lars Lindén riksdagsledamot (kd) Timrå
    Sverker Ågren distriktsordförande (kd) Härnösand

Etik och jämlikhet | Alliansen · Lars Lindén · Sverker Ågren · präst · religion · samlevnad · äktenskap