• Majoriteten ointresserad av tågtrafik till Långsele och Sollefteå

    Staten har valt att satsa ytterligare 40 miljoner kronor årligen på tågtrafiken i Norrland (Norrtåg). För Region Västernorrland innebär det 8 miljoner, miljoner som skulle kunna användas till att få tågtrafik till Långsele och Sollefteå. Kristdemokraterna anser att dessa medel ska användas till en satsning på tågtrafik till Sollefteå och Långsele.

    Den 27 oktober behandlades delårsrapporten för januari-augusti 2021 i regionfullmäktige. I framgår att dessa 8 miljoner inte kommer tågtrafi...

  • Förenklat att säga att S tog beslut om Botniabanan

    Socialdemokraterna Sara Nylund och Malin Westman påstår i en insändare 25/3 att det var en S-regering som tog beslut om Botniabanan. Det är en förenkling av det som skedde. En tidig förespråkare för banan var Stellan Lundberg. Han lyckades få näringslivet i Örnsköldsvik att ingå i en så kallad ledningsgrupp för ”Botniabanegruppen” 1989. Samma år upphörde persontrafiken till Örnsköldsvik från Norra stambanan.

    Detta faktum fick oss i Örnsköldsviks miljövårdsgrupp att agera och vi skickad...

  • Det saknas politiskt ledarskap i Regionen

    Region Västernorrland behöver ett tydligt politiskt ledarskap och ett förändrat ledarskap inom hälso- och sjukvården. Något som Socialdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna hittills inte har visat. Växande vårdköer, extremt höga kostnader för hyrpersonal och stora svårigheter att rekrytera talar sitt tydliga språk.

    Nuvarande organisation har inte lyckats med sitt grundläggande uppdrag. Medarbetarna som verkar i vardagen är regionens främsta resurs och ett stärkt lokalt ledarskap med...