• Fler initiativ behövs för att värna en levande landsbygd

Sveriges landsbygd har stor utvecklingspotential. Men förändringar måste ske för att hindra den negativa utveckling som sker i vissa delar av landet. Inom EU är Sverige det land som sett den kraftigaste urbaniseringen sedan 2005. I nästan hälften av Sveriges kommuner, i synnerhet landsbygdskommunerna, minskar befolkningen. Det innebär utmaningar när det gäller att erbjuda en bra skola och infrastruktur. Annan basservice minskar också. Under de senaste tio åren har till exempel antalet bankkontor i landet halverats.

Utan trendbrott är risken överhängande att våra barn och barnbarn Västernorrland inte får uppleva en levande landsbygd. Vi har ett moraliskt ansvar att överlämna ett hållbart samhälle som kan leverera trygga och säkra livsmedel till våra barn och barnbarn. Landsbygdens värden måste uppvärderas, därför behövs nya initiativ för att utveckla landsbygdens potential.

För att uppvärdera landsbygdsföretagens tjänster vill vi uppmuntra till att lokala kontrakt sluts mellan handlare på orten, konsument och producent. Lokala kontrakt skulle bidra till en levande landsbygd med produkter och livsmedel av god kvalitet. Därutöver utvecklar det närmarknaden, ökar konsumentmakten och ger producenterna bättre försäljningsvinst. Resurser inom ramen för det befintliga landsbygdsprogrammet kan användas för att utveckla instrument och riktlinjer för lokala kontrakt. Ekosystemtjänsterna som vårdas och sköts av landsbygdsföretagen måste uppvärderas. Vi behöver också ta fram modeller för hur tjänsternas reella värde för vår välfärd beräknas. Värdet på ekosystemtjänster måste tas fram och dessa måste tydliggöras i budgetarbeten på alla nivåer. Tillgång till service är en fråga om trygghet. Invånare i såväl Västernorrland som i resten av landet behöver få hjälp, råd och stöd från myndigheter och erbjudas en grundläggande myndighetsservice.

Varje kommun måste garanteras en offentlig basservice där invånare möter personal som kan bistå i grundläggande frågor eller hänvisa till rätt myndighet om det inte kan lösas på plats. Genom att personalen har kompetens inom flera myndighetsområden kan service ges från exempelvis Skattemyndigheten, Arbetsförmedlingen, Polisen och Försäkringskassan. De stöd och finansieringsmöjligheter som finns för att gynna landsbygdsutveckling beskrivs ofta som en snårskog eller djungel av företag, föreningar och byagrupper. Det behöver bli enklare att hitta tillgängliga medel. Vi vill se en ny struktur för alla offentliga finansieringsmöjligheter som riktas mot landsbygden.

Med en tydligare struktur för de olika stöden kan fler idéer, drömmar och visioner förverkligas. Genom att upprätta lokala kontrakt, förenkla sökvägen till stöd till landsbygdsprojekt och öka servicen på landsbygden kan små steg tas i rätt riktning och trygga en levande landsbygd även i framtiden.

Irene Oskarsson (KD), Kristdemokraternas talesperson i landsbygdsfrågor
    Liza-Maria Norlin (KD), Partistyrelsen

Landsbygd | basservice · befolkningsminskning · Irene Oskarsson · Liza-Maria Norlin