• Kostnadskrisen för pensionärerna kräver snabba åtgärder!

KdS gruppledare i landstinget Sverker Ågren, Sollefteå, deltog på onsdagskvällen i ett möte om KdS i Bredbyn. Han talade bland annat om KdS syn på hur vård och omsorg ska utformas under 90-talet. En annan fråga som Ågren tog upp gäller de kraftiga standardsäkningar som drabbat många pensionärer:

”Det krävs nu en omedelbar insats från landstinget och länets kommuner för att inte ett storta antal pensionärer ska tvingas till att söka socialhjälp på grund av alla kostnadsökningar som de drabbats av sedan årsskiftet!”

Jag föreslår att landstinget via samrådsgruppen KOLA gör en snabb utredning av hur skattereformen och de olika avgiftshöjningarna inom kommunerna och landstinget påverkar pensionärernas livsvillkor i allmänhet och vård och omsorg i synnerhet. Gruppen ska givetvis också föreslå nödvändiga åtgärder för att komma tillrätta med problemen. För landstingets del kan en förändring av besöksavgifterna vara en tänkbar åtgärd. Ett effektivare högkostnadsskydd behövs också. KdS har länge krävt att det även ska omfatta sjukresorna.

Jag menar att många intaget en mycket känslokall inställning till utvecklingen och hänvisat de mest utsatta till att söka socialhjälp. Med tanke på att de äldre faktiskt skapat förutsättningarna för vårt nuvarande trygghetssystem, är det givetvis en fullständigt oacceptabel inställning. De äldre har rätt att förvänta sig att det ska vara möjligt att leva av sin pension när nödvändiga kostnader för boende, vård och omsorg är betalda!

Sverker Ågren redovisade även KdS framgångsrika agerande för att behålla besök av distriktssköterskorna avgiftsfria. Vid två olika tillfällen det senaste halvåret har sådana förslag från landstingsledningen tvingats tillbaka.

Ekonomi/skatter · Äldre | pensionär · pressmeddelande · Sverker Ågren