• Motion: Se över regionens medlemskap i olika samverkansorgan

Regionen är med i en mängd olika samverkansorgan och politiska nätverk och de har en tendens till att bli alltfler med åren. Medlemskapen i dessa kostar 10-tals miljoner kronor årligen enbart i årliga ekonomiska insatser/medlemsavgifter. Till detta tillkommer kostnader i form av att tjänstemän avsätter arbetstid. Tillsammans med arvoden till politiker och kostnader för resor, övernattningar och traktamenten så blir det en ansenlig summa pengar.

Alla samverkansorgan och nätverk är naturligtvis inte dåliga att vara med i, det är inte det vi säger. En del kanske tvärtom är väldigt viktiga att vara med i. Men i en tid då regionens ekonomi alltmer haltar och dessa organ tenderar till att bli allt fler och får kosta allt mer behöver man göra en utvärdering och ställa oss frågan – behöver vi verkligen vara med överallt? Är det inte kärnverksamheten som är det viktigaste?

Vi föreslår därför regionfullmäktige besluta:

• att Regionen utvärderar sitt engagemang i samverkansorgan och politiska nätverk

Härnösand 27 maj 2019

Roger Byström, Gruppledare Centerpartiet
    Mattias Rösberg, Gruppledare Sjukvårdspartiet Västernorrland
    Mona Hammarstedt, Gruppledare Kristdmeokraterna

Ekonomi/skatter | kärnverksamhet · Mona Hammarstedt · motion · samverkan

Bilden överst: Några av alla de samverkansorgan Region Västernorrland är med i.