• Motion: Stöd till utveckling av fler entreprenader för att ge vård på lika villkor i hela länet

Länets medborgare ska kunna känna trygghet inför framtidens tillgång till hälso- och sjukvård av god kvalitet. Det krävs inte bara ett starkt engagemang hos den politiska ledningen för att motsvara detta utan också visioner om vårdens utveckling. Vi ser allt tydligare att det fortlöpande sker stora förändringar samtidigt som den politiska viljan att påverka inriktningen skiljer partierna från varandra.

Vid fullmäktigemötet i februari 2005 klargjorde socialdemokraterna att de inte har någon vision för hur vård i alternativ drift ska utvecklas i Västernorrland. Den enda princip som tillämpas är ”vi väntar och ser vad som händer”. Taket för antalet entreprenörer är flytande och socialdemokraterna säger sig kunna tillåta fler efterhand. Mer tydligt kan bristen på engagemang i en viktig framtidsfråga i förnyelsen av hälso- och sjukvården i Västernorrland knappast uttryckas. Majoriteten ifrågasätta varför vi vill ha fler entreprenöre och hävdar att verksamheter i landstingets egen regi är bra eller i vart fall kan bli lika bra som entreprenörernas. Att dessa kan tillföra hälso- och sjukvården i länet något betydelsefullt tycks ofta helt oväsentligt. Vi befarar att nuvarande politik leder till att västernorrlänningen kan få sämre vård än i övriga landet, då öppnare driftsformer visat sig vara en viktig väg till förnyelsen i vården i vårt land.

Samtidigt lanserar regeringen nationellt ett förslag till ny stopplag inom vården. Trots att vi i grunden är kritiska mot lagförslaget, noterar vi att där bekräftas än en gång att socialdemokraterna nationellt bejakar att vårdcentraler drivs på entreprenad och t.o.m. vinstgivande bolag accepterats.

I Västernorrland har socialdemokraterna inte stått upp för den politik som partiet drivit nationellt, t.ex. i program som antagit på Landstingsförbundets kongresser. Utan att ge sakliga skäl har de stretat emot förändringar men efter en tid accepterat ett litet antal entreprenörer inom primärvården. I längden är detta agerande ohållbart. Fackliga förbund med förankring i hälso- och sjukvård, som vill driva igenom förändringar i en liknande riktning som den vi förespråkar, får inget gehör i Västernorrland.

Vi tycker att de entreprenader som hittills startat inom primärvården varit så framgångsrika att det inte får beror på slumpen var kommande entreprenader etableras. Att ge alla tillgång till lösningar på aktuella problem som entreprenörer visat vara bra på att lösa, är en självklart ambition för oss. Först då kan vi ge den bästa möjliga vården. De fördelar som erfarenheterna av entreprenader inom primärvården hittils visat handlar om:

• Förbättrad service via telefon – man kommer fram och får prata med sin vårdcentral
    • God förmåga rekrytera kompetent personal
    • Lätt att få besökstid hos läkare och annan vårdpersonal
    • Generösa öppettider
    • Ökat engagemang hos medarbetarna
    • Mycket god kostnadskontroll för landstinget som beställare

Flera av vårdcentralerna som drivs som entreprenader har dessutom satsat på särskilda äldreläkare som inriktat sitt arbete på de äldre som bor på särskilda boenden. Det har inneburit t.ex. bättre tillgång till läkare och mycket hög kontinuitet. Självklart vet vi att detta även finns inom landstingets primärvård i bl.a. Härnösand, men det är inte allmänt organiserat i landstinget som helhet.

För att verka i Hälso- och sjukvårdslagens anda vill vi att likvärdiga och goda villkor för vården ska gälla inom hela landstinget. Hittills har entreprenörer fått överta ansvar för driften av vårdcentraler som ligger i länets östra delar, nära kusten och de större städerna. Vi tror att risken är stor att det fortsätter att vara i de mer utvecklingsintensiva områdena som entreprenörer verkar, om inte landstinget själv försöker påverka utvecklingen. Varför ska inte t.ex. Junseleborna kunna få prova om vård i alternativ driftsform fungera lika bra där som i Timrå och Sundsvall?! Vi kan inte på politisk väg skapa entreprenörer men vi kan stödja de villkor som behövs för att locka fram dem!

Därför föreslår vi landstinget ska stimulera och planera för att utveckla primärvård i alternativ drift över hela länet. Det måste i synnerhet satsas på att glesbygderna i länet får entreprenörer som ansvariga för driften av en eller flera vårdcentraler. Annars erbjuder vi inte alla vård på lika villkor.

Vi föreslår därför att landstingsfullmäktige beslutar

• att uppdra till landstingsstyrelsen att snarast planera för åtgärder som stöder att alternativa driftsformer införs i hela länet,
    • att särskilda insatser ska genomföras för att länets glest befolkade delar (västra/nordvästra) får primärvård som drivs av entreprenörer,
    • att som mål fastställa att det i varje kommun i länet ska finnas minst en vårdcentral i alternativ drift senast under 2006, så att alla medborgare i länet kan få tillgång till likvärdiga villkor inom primärvården.

Härnösand den 7 april 2005

Sverker Ågren (kd)