• Nu sänker vi skatten för pensionärerna

Nu har regeringen lämnat ett av de viktigaste budgetbeskeden för äldre. Sänkt skatt för pensionärer.

Kristdemokraterna har under de senaste åren ständigt drivit frågan om pensionärernas skatt. Skatten för de som arbetar har genom jobbskatteavdraget sänkts fyra gånger – och det är bra. Men vi kristdemokrater tycker inte det räcker. Vi anser att pensionärer, som ofta jobbat hela livet, ska få ta del av samma goda utveckling som löntagarna. Därför har vi tidigare drivit och fått igenom tre skattesänkningar för pensionärer. Nu genomför vi en fjärde!

Skatten sänks nu med 1,15 miljarder kronor från 1 januari 2013. För en pensionär innebär det ett tillskott på mellan 500 och 700 kronor per år. Året därpå blir det ytterligare sänkning av pensionärernas skatt om ekonomin tillåter.

Kristdemokraterna är det parti som envist och ofta ensamt drivit på för viktiga reformer för Sveriges äldre.

Vi har kortat vårdköer. Vi har stärkt valfriheten inom äldreomsorgen. Genomfört en tandvårdsreform, som gör att många äldre som förut inte hade råd att gå till tandläkaren nu har betydligt bättre möjligheter att få sina tänder lagade.

Vi har också verkat för att ett dubbelt jobbskatteavdrag för äldre har införts så att det lönar sig lite extra för den som vill och orkar jobba efter 65 års ålder. Genom att till exempel höja bostadstilläggen har vi även genomfört välbehövliga förstärkningar av ekonomin hos de pensionärer som har de lägsta inkomsterna.

De tidigare tre skattesänkningarna innebär att skatten sänkts med totalt 12,8 miljarder för pensionärerna. När vi nu sänker skatten med ytterligare 1,15 miljarder innebär det att skatten för pensionärerna i genomsnitt sänkts med 600 kronor i månaden sedan 2008. Det är välbehövligt tillskott för de 54 000 pensionärerna i Västernorrlands län och skapar trygghet för dem som behöver det bäst – mest för dem som har minst.

För oss kristdemokrater handlar det både om en välbehövlig förstärkning av pensionärernas ekonomi, men det är också en rättvisefråga. Varför ska pensionärer, som jobbat hela livet, betala mer skatt än en arbetstagare? Med budgeten för 2013 kan jag som kristdemokrat sträcka lite extra på ryggen. En del pekar på dåliga opinionssiffror, men jag pekar på resultaten i budgeten.

Jag är stolt över att vi i Alliansen nu presenterar en offensiv budget med reformer för växande företag, stärkt infrastruktur, bättre utbildning och forskning och en rad satsningar för att bygga en stark välfärd. Särskilt viktigt för mig som kristdemokrat är att vi fortsätter att förenkla och förbättra för familjer. Höjd grundnivå för föräldrar som har den allra lägsta ersättningen i föräldraförsäkringen är ett exempel i en bättre familjepolitik. Och att vi ännu en gång sänker skatten för pensionärerna är ett kvitto på att kristdemokratisk beslutsamhet gör skillnad.

Anders Sellström (KD), Riksdagsledamot och ekonomiskpolitisk talesperson

Ekonomi/skatterKultur | Anders Sellström · föräldraförsäkring · jobbskatteavdrag · pension · pensionär · skatt · välfärd