• Persson lånar 5 miljoner i timmen

Den som är satt i skuld är inte fri är ett uttryck som statsministern nu och då brukar använda sig av. Nu lever vi i en högkonjunktur som vi inte upplevt på länge. Världens ekonomier går på högvarv. För Sverige går det också bra.

Trots det så lånar nu staten nu mer och mer pengar till sina utgifter. I år ökar statsskulden med 54 miljarder kronor. Ja, du läste rätt. 54 tusen miljoner kronor. Nästa år ytterligare 40 miljarder och valåret 2006 ytterligare 50 miljarder.

Göran Persson & Co kommer att låna 138 miljoner kronor varje dygn under valåret 2006. 5,75 miljoner kronor varje timme kommer man då att behöva låna. (allt enligt regeringens egen budget). Och detta under en högkonjunktur!

Det är mina barn, dina barnbarn som skall betala denna enorma överkonsumtion. Problemen skjuts på framtiden och regeringspartierna tänker låta kommande generationer betala kalaset. Vi Kristdemokrater har lagt ett alternativ till denna katastrofala budget. Vi vill ta ansvar för landet på ett annat sätt.

Att som regeringen, vänstern och miljöpartiet låna 5 miljoner kronor varje timme till överkonsumtion är oansvarigt, därför bör Göran Persson bytas ut mot en annan Göran…

… tycker Göran Sydhage
    Gruppledare för kristdemokraterna i Örnsköldsvik
    (som inte syftar på sig själv utan en Göran med Hägglund i efternamn)

Ekonomi/skatter | Göran Sydhage · insändare · statsskuld

Bilden överst av Horst Tinnes från Pixabay (Pixabay License).