• Prisa gud här kommer skatteåterbäringen

Replik på insändare ”En riktig hycklare” av signaturen Robin Hood i ÖA 25/9 TÅ 26/9:

Insändarsignaturen Robin Hood har angripit mig med påståendet att jag hymlar med sanningen och är en hycklare.

Jag börjar med att konstatera att signaturen Robin Hood och jag är rörande överens om målet, nämligen att skillnaden i skatt på löneinkomster och pension ska utraderas på sikt. Tyvärr når vi inte dit på en gång utan måste göra det i den takt statsfinanserna tillåter.

Jobbskatteavdraget har banat väg för de skattesänkningar som hittills skett för pensionärerna. Det har bidragit till ökat reformutrymme att kunna sänka skatten även för pensionärerna. Sammanlagt har vi nu sänkt skatten för pensionärer med 14 miljarder vilket motsvarar mellan 6800 och 10200 kronor per år. Det är verkligen inga peanuts.

Det är en trettonde månadspension varje år för en garantipensionär. Socialdemokraterna regerade i 12 år mellan 1994 och 2006 och levererade noll kronor i skattesänkningar för pensionärerna. Vad rättvisa skatter är kan man fundera mycket kring. Men ett är säkert. Alliansregeringen sänker skatterna både för de som arbetar och pensionärer om än i olika takt.

Signaturen Robin Hood signalerar att hög och lika skatt är mer rättvist än successivt lägre skatt för alla.

Kristdemokratisk rättvisa är när utrymmet allteftersom kan öka för fler och fler att kunna göra sina egna val vid köksborden. ”Prisa gud här kommer skatteåterbäringen” är ett klassiskt citat som varje år kan höras på julafton när Kalle och hans vänner önskar oss alla en god jul. I ett avsnitt lyckas Robin Hood ta tillbaka guldmynten som kungen genom för hög beskattning tagit ut av folket. Det citatet borde signaturen Robin Hood använda sig av istället.

Vi ger nu pensionärerna successivt ökat utrymme att själva bestämma över sina liv genom allt lägre skatter. Det är fakta och det är inget vi kristdemokrater hymlar om.

Anders Sellström (KD)
    Riksdagsledamot och ekonomisk talesperson

Ekonomi/skatter | Anders Sellström · insändare · pension · pensionär · skatteåterbäring