• Stifta lag om civilkurage

Vi vill se ett samhälle där fler vågar ta ansvar och där vi bryr oss om varandra. Samhället måste tydligt visa att det inte är godtagbart med likgiltighet eller passivitet inför en medmänniska som är i nöd.

Kristdemokraterna har länge arbetat för att införa en utvidgad skyldighet att ingripa vid brott och vill införa en civilkuragelag.

I svensk rätt finns i dag finns ingen allmän skyldighet att avvärja eller hindra brott. Det finns heller ingen plikt att anmäla ett brott som redan har begåtts eller någon allmän skyldighet att bistå personer som befinner sig i livsfara eller i allvarlig fara för sin hälsa. I flera andra länder – bland annat i Finland, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Norge och Belgien – finns redan en sådan lag.

En civilkuragelag skulle innebära ett utvidgat krav och en lagstadgad skyldighet att efter förmåga hjälpa någon som är i nöd. Det är till exempel rimligt att ringa efter ambulans när någon är svårt skadad eller påkalla hjälp när någon befinner sig i nöd. Det är inte meningen att man skall behöva utsätta sig själv för fara.

I augusti 2006 gjorde opinionsinstitutet Synovate Temo på uppdrag av Kristdemokraterna en undersökning om allmänhetens attityder till civilkurage och en civilkuragelag. Undersökningen visar att 8 av 10 tillfrågade efterlyser mer civilkurage i Sverige. En majoritet av de tillfrågade var för införandet av en lag som skulle innebära en skyldighet att gripa in och hjälpa människor i nöd. Särskilt stort var stödet för en civilkuragelag bland unga människor. I denna grupp var 61 procent för, och 65 procent svarade att de skulle känna sig tryggare med en civilkuragelag.

Vi är övertygade om att en civilkuragelag skulle stärka människors vilja att visa medmänsklighet. Moral kan inte ersättas av lagar; men i vissa fall är det möjligt att stödja moral med lag. Därför är det vår skyldighet som lagstiftare att signalera betydelsen av mer etik och moral – eller medmänsklighet om man så vill.

Brottsbalken har i dag en etiskmoralisk grund. En lagstadgad skyldighet att hjälpa en nödställd uppmuntrar till ansvar och gemensamma tag när något inträffar. Därför menar vi att det behövs en civilkuragelag för att betona att vi var och en och tillsammans är skyldiga att hjälpa en medmänniska i nöd, utifrån situationen och vars och ens egna förutsättningar. En civilkuragelag skulle ge ett samhälle där fler tar ansvar och bryr sig om sina medmänniskor.

Inger Davidson (kd), riksdagsledamot och vice ordförande i justitieutskottet
    Peter Ahltin (kd), ledamot partistyrelsen och advokat

Etik och jämlikhet · Trygghet | brott · civilkurage · Inger Davidson · Peter Ahltin