• Svar på interpellation: Statsbidragens verkliga värde

Landstingsförbundets decemberrapport beskriver i stora drag utvecklingen av statsbidragen.

När det gäller det verkliga utfallet av statsbidragen för Landstinget Västernorrland under perioden 1992-2005, finns ingen över tiden jämförbar redovisning. I första hand är orsakerna till detta olika huvudmannaskapsförändringar. I andra hand beror det på att staten använder statsbidragen för att reglera olika nivåförändringar av skatteunderlag (pensioner m m) för att höja eller sänka statsbidraget. Ett exempel på hur statsbidragen använts, som jag vill peka på, är när Vårdhögskolan gick över till staten, då minskade våra statsbidrag med 39 miljoner kronor.

Landstingsförbundet har i flera fall lyft fram beräkningar av de tillskott och indragningar för landstingssektorn som blivit konsekvensen av statliga beslut. Dessa visar att sektorn fått ett nettotillskott sedan 1992 på sammanlagt 3 miljarder kronor. Justerat för att statsbidragets värde gröps ur av prisförändringar har tillskotten under denna period i stort balanserat indragningarna.

Landstingsförbundets styrelse har också på olika sätt fört fram landstingens bekymmersamma ekonomiska läge. Främst är kravet en er varaktig resursförstärkning. Regeringen har givit uttryck för samma syn, bl. a. i budgetpropositionen för 2003, där det sägs att införandet av en vårdgaranti kommer att kräva ökade resurser. I direktiven till den nyligen tillsatta utredningen om strukturen och uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen, markeras att teknikutvecklingen inom hälso- och sjukvården kommer att ställa krav på ökat resursutrymme för sektorn.

Härnösand den 24 april 2003

Jan Sjödin
    Landstingsstyrelsens ordförande

Sverker Ågren tackade för svaret.

I detta ärende yttrade sig Bertil Lindström, Roy Resare, Anders Kempe, Jan Sjödin, Jarl Strömbäck, Gun Enquist-Öhman och Eva Goës.

Jan Sjödin, landstingsstyrelsens ordförande, lämnade ovanstående svar på Sverker Ågrens interpellation om statsbidragens verkliga värde.

Ekonomi/skatter | interpellationssvar · statsbidrag · Sverker Ågren