• Yttrande över motion om ny nämnd för gemensamma ansvarsuppgifter

Motionären föreslår att Landstinget Västernorrland tillsammans med Örnsköldsviks sjukhus, på försök inrättar en gemensam nämnd med uppdrag att ta ansvar för berörda länsinvånare inom äldrevård, handikappomsorg och psykiatrin.

Samtidigt har Kommunförbundet inkommit med förslag att kommunerna och landstinget inleder ett samarbete på länsnivå för utveckling av samarbetsformerna för hälso- och sjukvård samt handikappomsorg. Syftet är att kunna utveckla samarbete i vårdkedjorna gneom att lyfta upp vissa policy- och gränsdragningsfrågor i ett gemensamt hälsopolitiskt forum.

Landstingsstyrelsen är positiv till en utveckling mot ett regionalt forum inom socialtjänst och hälso- och sjukvård. Landstingsstyrelsen anser inte att vi i nuvarande skede kan inrätta en gemensam nämnd i Örnsköldsvik, utan i första hand bör samarbetet ske genom utvecklad samverkan i länet. Många frågor som handlar om att tillgodose invånarnas behov kräver ett gott samarbete och bra samverkan mellan de två huvudmännen. Samtidigt krävs att frågor behandlas lika inom länet med krav på god kvalité och att det sker på ett kostnadseffektivt sätt.

Landstingsstyrelsen hemställer att landstingsfullmäktige beslutar

<b>att</b> avslå motionen

<hr>

Vid landstingsstyrelsens sammanträde den 26 augusti 2004, § 186, reserverade sig Roger Berg till förmån för motionen.

<hr>

Utdrag ur Protokoll landstingsfullmäktige 13-14 oktober 2004, § 121

Föredrogs inför landstingsfullmäktige landstingsstyrelsens förslag i ärende nr 7 på föredragningslistan angående motion från kristdemokratiska landstingsgruppen om ny nämnd för gemensamma ansvarsuppgifter (sid 67-69 i landstingsfullmäktiges handlingar).

Under överläggningarna yrkade Jan Sjödin och Roger Berg att landstingsfullmäktige beslutar att anse motionen som besvarad. Då inga säryrkanden förelåg beslutade landstingsfullmäktige i enlgihet med Jan Sjödins och Roger Bergs yrkande.

I detta ärende yttrade sig även Berit Andersson och Sven-Åke Sjödin.