• Sverige förtjänar bättre – KD:s reformer skapar trygghet i en svår tid

Sundsvall är i ett bekymmersamt och osäkert läge. Arbetslösheten ökar i kommunen och har gjort det sedan januari 2019. I augusti hade vi hela 8,8 procent arbetslöshet. För ungdomar ökar den betydligt och i somras hade vi 14,6 procent arbetslösa.

Coronapandemin har till en viss del orsakat detta och påverkat samhället. Men siffrorna såg redan dåliga ut före pandemin. Det behövs starka reformer som bryter arbetslösheten.

Våra förslag kommer ge dem som hamnat i arbetslöshet goda fö...

• Inträdesjobb förhindrar utanförskap

Det finns många människor i Sverige som saknar ett arbete. Att vara utan arbete gör att den arbetslöse hamnar i utanförskap.

Det är inte nog med att den arbetslöse tvingas leva utan samvaro med arbetskamrater och inte får känna sig behövd. Nej, det innebär också att personen i fråga kan vara tvingad att leva på existensminimum, som i dag är cirka 3 900 kronor per månad enligt rådande norm för ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag. Detta är den verklighet jag lever i för närv...

• Kraftigt ökade möjligheter ge funktionshindrade jobb

När ekonomin nu vänder är det viktigt att vi satsar ordentligt på att fler människor ska få jobb. Vi gör det billigare och enklare att anställa. Med rätt politik och en god ekonomisk utveckling kommer många människor snart att ha ett arbete igen. Men det finns vissa grupper där utanförskapet är särskilt stort och där ytterligare insatser behövs. En sådan grupp är personer med funktionsnedsättning.

Mycket lite av jobbdebatten handlar om möjligheterna för dem som har funktionsnedsättning...