-
Majoriteten ointresserad av tågtrafik till Långsele och Sollefteå
Staten har valt att satsa ytterligare 40 miljoner kronor årligen på tågtrafiken i Norrland (Norrtåg). För Region Västernorrland innebär det 8 miljoner, miljoner som skulle kunna användas till att få tågtrafik till Långsele och Sollefteå. Kristdemokraterna anser att dessa medel ska användas till en satsning på tågtrafik till Sollefteå och Långsele.
Den 27 oktober behandlades delårsrapporten för januari-augusti 2021 i regionfullmäktige. I framgår att dessa 8 miljoner inte kommer tågtrafi...
-
Sammandrag från Regionfullmäktige 20 januari 2021
KD yrkade liksom Vänsterpartiet på återremiss i frågan om att överta DinTur kundcenter. Regionen har genom att förbigå kommunerna och helt på eget initiativ startat upp idén om att överta verksamheten retat upp ett antal kommunpolitiker. Nu avser regionen helt köra över allt och alla och beslutade att det ska bli ett övertagande. Det kommer inte gå på det här sättet. Först måste man ha en dialog sen kan man besluta om att utreda frågan v...
-
Linje 50 hotas av nedläggning!
Å ena sidan vill majoriteten att regionen tar över ansvaret för kollektivtrafiken från länets kommuner genom en skatteväxling. Å andra sidan vill man vältra över kostnader för kollektivtrafiken på kommunerna. I 2021 års budget med plan för 2022 och 2023 innebär detta att det fattas cirka 8 miljoner kronor. Uttalat handlar det om att Regionen inte längre vill finansiera linje 50 mellan Härnösand och Örnsköldsvik.
Kristdemokraterna kan inte acceptera detta och har i sin budget tagit höjd...
-
Fråga angående tilltänkta förändringar i kollektivtrafiken runt Höga kusten
Majoriteten med Hans Backlund i spetsen vill avveckla busslinje 50 mellan Härnösand och Örnsköldsvik och linje 202 mellan Kramfors och Ullånger, alternativt låta kommunerna ta över finansieringen av dessa turer.
På nämnden den 19 maj tog Socialdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna en handlingsplan för kollektivtrafiken, sen går Hans Backlund ut i tidningen Nordsverige och påstår att ”beslutet att minska trafiken på linje 50 fattats när KD var politiskt ansvariga”, uppdatera mig gär...
-
Kollektivtrafikmyndigheten omorganiserar – rätt väg att gå
Den 28 februari 2020 gick Kommunalförbundet kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland (DinTur) ut med att man ska genomföra en omorganisation. Förstärkningen behövs inte minst med tanke på kommande trafikupphandling och medlemmarnas behov av att få hjälp med trafikanalyser för att få upp antalet resande.
Nu sker äntligen tjästemannaförstärkningen på trafiksidan, säger Henrik Sendelbach, vice ordförande i kollektivtrafikmyndighetens direktion.
Bilden överst: Bussar på Navet i ...
-
Kostnaderna för sjukresor ökar
Nu vill majoriteten justera ersättningarna för sjukresor. Orsaken: Kostnaderna ökar för sjukresor i spåren av de strukturförändringarna i framför allt Sollefteå.. Det var ju inte oväntat utan precis det vi sagt kommer hända när helhetsbilden saknas. Majoriteten menar att ”Reglerna måste anpassas utifrån detta”.
Efter en utdragen beslutsprocess kom så frågan till beslut i fullmäktige den 20 juni. Resa med egen bil kommer liksom tidigare inte ersättas fullt ut utan det blir e...
-
Allt sämre tillgänglighet till sjukresor i Sollefteå
Mona Hammarstedt har i en interpellation till Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande ställt frågor om tillgängligheten till sjukresor i Sollefteå sedan man har stängt ner flera verksamheter på sjukhuset. Regionala utvecklingsutskottets ordförande Anna-Karin Sjölund (S) hade fått ta över ansvaret att besvara frågorna.
I svaret sägs att man inte har någon statistik på väntetider eller om dessa har förändrats över tid. Man har ett avtal inom som anger att det totalt ska finnas nio fordon...
-
Patientfokus i transporterna?
Stora verksamhetsförändringar har beslutats kring Sollefteå sjukhus. En berättigad oro är om sjuktransportverksamheten är dimensionerad utifrån de faktiska behoven så att man klarar av det ökade trycket.
Kristdemokraterna har därför ställt en interpellation om detta som tas upp under fullmäktigedagen. Hur ser väntetiderna ut för patienterna och har vi haft en god tillgänglighet? Frågor som mer än någonsin behöver lösas, något vi ser i den riskanalys som gjorts inför förslaget om att st...
-
Interpellation: Tillgänglighet till sjuktransporter
Stora verksamhetsförändringar har beslutats kring Sollefteå sjukhus. Utifrån dessa finns en oro om sjuktransportverksamheten är dimensionerad utifrån de faktiska behoven så att man klarar av det ökade trycket.
Sjukresor med buss och tåg är avgiftsfritt inom Landstinget Västernorrland, men hur är det med tillgängligheten? Det hjälper ju inte att man har rätt till en sjukresa som beställts om inga bilar finns.[1] Alla har inte egen bil och allmänna kommunikationer från inlandet ut till k...
-
Interpellationssvar angående hur kan kollektivtrafiken bli mer rättvis, attraktiv och familjevänlig?
Fråga: Anser du att kollektivtrafiken i länet möter behoven hos dagens och morgondagens resenärer som ett attraktivt sätt att resa?
Svar: Vi har ett ansvar att finansiera den regionala kollektivtrafiken i länet genom Kollektivtrafikmyndigheten. Vi finansierar den regionala buss- och tågtrafiken, sjukresorna och Kollektivtrafikmyndighetens administrativa kostnader.
Exempelvis avsätter vi stora resurser (drygt 30 miljoner kronor) till den regionala tågtrafiken varje år. Vi finansi...