• Socialdemokraternas prioriteringar ger inga nya pengar till vården!

Vid den pågående kongressen som Landstingsförbundet håller i Kalmar, debatterades på torsdagen vårdens resurser.

Chatrine Pålsson, KdS, kritiserade i ett inlägg det planmässiga tänkandet inom sjukvårdssystemet. Hon menade att det orsakar brister som ytterst drabbar de äldre och långvarigt sjuka.

”Deras synpunkter och önskemål måste uppvärderas. Ett ökat patientinflytande och en verklig valfrihet är mer än bara ord!” sa Pålsson vidare.

Inför 90-talets krav på p...

• Löntagarfonderna tar resurser från vården i Västernorrland

De kollektiva löntagarfonderna har minskat landstingets resurser med nära 4 miljoner kronor under 1990. Det känns oerhört beklämmande att våra resurser tvingas över till spekulativa fonder, medan vårdresurserna inte räcker till. En avveckling av löntagarfonderna borde nu ske snabbt och en stor del av resurserna gå till vårdsidan. Med dessa miljoner skulle t ex landstinget klara av att starta de planerade gruppboenden och kortidshemmen inom omsorgen.

Den här veckan sitter landstingets l...