• Lägg ut Landstingsfastigheter på entreprenad!

Vårdalliansen har förut påpekat att vårt landsting har större lokalytor än jämförbara landsting. Detta förhållande kvarstår alltjämt, trots att majoriteten upprepade gånger utlovat minskningar. Detta medför bl a en förhöjd kostnadsnivå som dränerar sjukvården på ekonomiska resurser.

Lokaler som inte används eller inte behövs för landstingets verksamhet ska säljas eller rivas. Vakanta ytor har under senare år i stället ökat inom vårt landsting från 37 000 m2 till 40 000 m2. Den ”handlingsplan för vakanta lokaler” som tidigare nämnts i Landstingsfastigheters bokslut är inte tillräcklig. En plan för mer systematisk friställning av överytor måste tas fram.

Vårdalliansen ser inget egenvärde i att landstinget själv förvaltar och sköter sina fastigheter. Vi anser, att hela fastighetssidan bör upphandlas på marknaden, där lokala aktörer ute i kommunerna får lägga anbud. Konkurrensen inom förvaltning och skötsel stimulerar utveckling mot större effektivitet, lägre kostnader och högre kvalitet.

Med stöd av ovanstående föreslår därför Vårdalliansen

• att landstingsfastigheters verksamhet läggs ut på entreprenad

2003-08-18
    Hans Hedlund (c)