• Så hjälper vi de bortglömda barnen

För de barn som lever i utsatthet kan 10 veckors sommarlov vara en evighetsväntan på att skolan ska börja igen. För många innebär sommarlovet en oro att vara hemma med en förälder som dricker för mycket eller är våldsam. En kurrande mage då man inte kan räkna med dagens skollunch. En enformig vardag då det varken finns pengar till bussen eller friluftsbadet. Dessa familjer och barn behöver extra omsorg nu och Kristdemokraterna har konkret politik för att förbättra situationen.

Vi föreslår bland annat ett extra jobbskatteavdrag för föräldrar och en höjd barndel i bostadsbidraget. För en ensamstående mamma med två barn skulle det kunna innebära 500 kronor extra i månaden. Vi har också ett förslag som riktar sig direkt till barnen – ett fritidskort, till alla barn mellan årskurs 2 och 9, laddat med pengar till idrottsaktiviteter eller kulturskolan. De flesta barn skulle få 500 kronor i stöd per år, men för de som lever i hushåll i ekonomisk utsatthet kan stödet bli upp till 2 400 kronor per år. Då skulle fler kunna var med på sommarfotbollskolan eller danslägret.

För många barn innebär sommarlovet att det vanliga skyddsnätet av andra vuxna försvinner, utsatta barn blir än mer utsatta. Barnens rätt i samhället (BRIS) såg redan i inledningen av coronakrisen en uppgång i antalet samtal med 30 procent. Kristdemokraterna har föreslagit ett riktat stöd till BRIS med 10 miljoner kr förutom ett generellt tillskott för kostnadsökningar. Det kan göra en stor skillnad i en liten människas liv.

Pia Steensland, riksdagsledamot (KD) och familjepolitisk talesperson
    Joachim Jonsson, 2:e vice ordförande Nämnden för hållbar utveckling

Barn och Unga | bostadsbidrag · BRIS · Covid-19 · Joachim Jonsson · jobbskatteavdrag · Pia Steensland · skola · sommarlov