• Vårt hjärta bultar för vården

I dag tänker vi extra mycket på alla som väntar på att få vård. Som sitter fast i köer eller slussas runt bland olika vårdinrättningar. Som drabbas för att ingen tar ett helhetsansvar. Det är inte rimligt att det kan skilja så mycket i vårdresultat och överlevnad för vissa diagnoser beroende på landsting.

Kristdemokraterna vill återupprätta välfärdslöftet genom ett statligt ansvar för sjukhusvården

Vårdgarantin måste uppfyllas. Vårdköerna måste kortas. Den nuvarande regeringens ...

• Välfärdslöftet till länets invånare

Personcentrerad vård, en ny personalpolitik och stopp för centraliseringspolitiken är välfärdslöftet till väljarna som Kristdemokraternas nyvalda toppkandidater går fram med inför höstens landstings/regionval. –

– ”Vi går till val för att få ordning på oredan. Man måste sluta med att slå sönder fungerande verksamheter bara för självändamålet att allt ska centraliseras. En värdig, tillgänglig och jämlik vård i hela länet är vår politik för länets invånare.”​​

Det säg...

• Patienter och personal har gjort sitt val utifrån hur det ser ut i dag

Sidsjö vårdcentral är en mycket omtyckt verksamhet som nu står inför sin största utmaning sedan starten 2011, de är så populära att verksamheten hotas. Jag vet att det låter mycket märkligt men det är så verkligheten ser ut.

Sidsjö vårdcentral har i dag inga vakanser på läkare, man har inga stafettläkare eller stafettsjuksköterskor och personalen trivs mycket bra. Man anordnar kurser i stresshantering för alla patienter som behandlas för stressrelaterade besvär och har tack vare dessa ...

• Att avveckla verksamheter som fungerar låter helt orimligt

Tänk dig en situation där du tvingas stå inför ett val, på ena sidan har du en mycket väl fungerande verksamhet med nöjda kunder, nöjd personal och med ett resultat som visar plus, på andra sidan har du en verksamhet som visar minus och har svårt att rekrytera personal. Om du då blev tvungen att välja, vilken skulle du ta? Ja precis, valet är självklart och kan tyckas mycket enkelt, men inte för alla.

En del väljer helt sonika att göra precis tvärtom – landstinget (regionen) i Västerno...