• Valfilm 1 Förändring för vård och barn

Nu finns vår valfilm om vård och barn i Västernorrland publicerad på Youtube. För att starta filmen, klicka på bilden nedan:

Barn och unga · Val 2018 | barn · familj · Liza-Maria Norlin · valfilm · vård

• Svar på interpellation om skuldsatta barn

Hälso- och sjukvårdsdelegationens vice ordförande Susanne Sundqvist lämnade följande svar på interpellationen från Sverker Ågren om skuldsatta barn:

Landstinget Västernorrland har uppmärksammat debatten om skuldsatta barn och de stora svårigheter som kan drabba barn när de tvingas ta över föräldrarnas skulder vid myndig ålder.

Den 31 mars 2009 fanns det cirka 450 000 kronor i utestående fordringar för ej myndiga personer i Landstinget Västernorrland.

Faktureringen av kost...

• Interpellation: Skuldsatta barn

Sverker Ågren överlämnade en interpellation, ställd till vice ordförande i hälso- och sjukvårdsdelegationen Susanne Sundgren, med följande lydelse:

Det finns ett antal barn som har stora skulder baserade bland annat på obetalda avgifter till vården samt folktandvården. För såväl barn som fordringsägare är detta ett problem som tycks växa. Hos barn och unga vuxna är de egna ekonomiska möjligheterna starkt begränsade att göra sig skuldfria. Det är givetvis viktigt att lyfta debatten om r...