• Centraliseringen av sjukhusvården

Replik (publicerad i ST 7/11 och i Allehanda 16/11) till Roger Johanssons (S) insändare i ST 6/11 och i Allehanda 8/11.

Roger Johansson (S) verkar inte positiv till idén att låta staten ta över ansvaret för sjukhusvården i landet och känner oro för att detta kommer innebär att centraliseringen av sjukhusvården kommer öka.

Nej Roger. Jag är tvärtom säker på att centraliseringen av sjukhusvården inte kommer att öka snabbare. Den är så hög som den kan bli nu genom Socialdemokratern...

• Interpellation: Frisktandvårdens baksida

Nu står det alltmer klart att centraliseringen av Folktandvården i Ånge kommun inte främjat tandvården. Folk hör av sig till mig och jag har förstått att det nu är som så att de som inte har skrivit ett frisktandvårdsavtal med regionen och är i behov av tandvård får inte längre tid i Ånge. De har istället alltmer börjat hänvisas till att ordna en tid någon annanstans, dvs. i en annan kommun, långt borta.

Det är en katastrof som givetvis beror på personalbrist. Allmäntandvården hinns in...

• Välfärdslöftet till länets invånare

Personcentrerad vård, en ny personalpolitik och stopp för centraliseringspolitiken är välfärdslöftet till väljarna som Kristdemokraternas nyvalda toppkandidater går fram med inför höstens landstings/regionval. –

– ”Vi går till val för att få ordning på oredan. Man måste sluta med att slå sönder fungerande verksamheter bara för självändamålet att allt ska centraliseras. En värdig, tillgänglig och jämlik vård i hela länet är vår politik för länets invånare.”​​

Det säg...

• Folktandvården i Ånge kommun centraliseras

2009 genomfördes en strukturförändring av Folktandvården i Västernorrland. Det innebar att några kliniker stängdes för att upprätthålla långsiktig kvalitet och effektivitet. En del i modellen är att man tittar på att klinikerna ska ha ett minsta antal invånare som betjänas av den. Nu vill man centralisera Folktandvården i länet och vad passar då inte bra om inte ta upp modellen igen.

Utifrån denna modell man försöker motivera en centralisering av Folktandvården, och försöker, genom att...

• BUP i Kramfors avvecklas – KD var emot

Barn- och ungdomspsykiatrin i Kramfors har i flera år haft bemanningssvårigheter. Sedan hösten 2014 har mottagningen varit tillfälligt stängd. Andra mottagningar har tvingats ta emot patienter som skulle fått vård i Kramfors. På grund av detta har frågan lyfts att stänga mottagningen permanent. I praktiken har man omöjliggjort en nyöppning genom att all kvarvarande personal fått nya tjänster på andra håll i länet.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet yrkade på att ärendet skulle återre...

• Frågan om Folktandvårdens nedläggning i Fränsta återremitterades

Kristdemokraterna har länge försökt stoppa centraliseringspolitiken i vår region. Nu har majoritetens centraliseringsiver även nått Folktandvården i länet. I Ånge kommun där befolkningsunderlaget är gott och väl nog för att ha två kliniker vill nu majoriteten lägga ner kliniken i Fränsta och flytta all verksamhet till centralorten Ånge.

Den 21 september kom frågan upp i fullmäktige. Partiets gruppledare Mona Hammarstedt yrkade på återremiss med motiveringen:

”Omstruktureri...