• Svar på interpellation om frågor kring utbetalning av avgångsvederlag

Kerstin Nygren, ordförande i kultur-, utbildnings- och forskningsdelegationen, lämnade följande svar på Roger Bergs interpellation om frågor kring utbetalning av avgångsvederlag:

Både landstingets revisorer och förvaltningsledningen inom Regional Utveckling har riktat anmärkningar mot musikchefen.

Förutom den kritik revisorerna framförde i sin granskningsrapport om internkontroll inom Regional Utveckling, hade förvaltningsledningen redan uppmärksammat andra allvarliga brister.

• Interpellation: Frågor kring utbetalning av avgångsvederlag

Under en månads tid har det figurerat rykten samt fakta om KUF:s ”affärer”. Gåvor, ändring av leasingavtal, felaktig representation, oredovisade kontantuttag via Eurocard, saknade och oredovisade körjournaler, brister i internkontroll, omotiverade inköp, brott mot landstingets representationsregler m m, allt enligt revisorernas rapport 16 juni 2003 samt det som kommit fram senare allt eftersom ”affären” vuxit.

Chefen för Länsmusiken, .., har fått ett ”avgå...