• Årskrönika 2021

    Minskade valmöjligheter, ointresse för regional utveckling och stora vårdplatsneddragningar med omfattande överbeläggningar som följd, kännetecknade 2021 i Region Västernorrland.

    Det nya året  inleds med att Kristdemokraterna i regionen tillsammans med C och SJVP lade en motion om Krisledningsnämndens sammansättning och funktion. Den 20 januari äger årets första regionfullmäktige rum. På detta antas en innehållslös målbild som ska vara gemensam mellan regionen och länets kommuner. Målb...

  • Majoriteten ointresserad av tågtrafik till Långsele och Sollefteå

    Staten har valt att satsa ytterligare 40 miljoner kronor årligen på tågtrafiken i Norrland (Norrtåg). För Region Västernorrland innebär det 8 miljoner, miljoner som skulle kunna användas till att få tågtrafik till Långsele och Sollefteå. Kristdemokraterna anser att dessa medel ska användas till en satsning på tågtrafik till Sollefteå och Långsele.

    Den 27 oktober behandlades delårsrapporten för januari-augusti 2021 i regionfullmäktige. I framgår att dessa 8 miljoner inte kommer tågtrafi...

  • Interpellation: Hur kan kollektivtrafiken bli mer rättvis, attraktiv och familjevänlig?

    Vi har som ledord i Regionala utvecklingsstrategin RUS ”Ett stolt och attraktivt Västernorrland”, en offensiv ansats. Många yngre familjer vill gärna bo där man inte nödvändigtvis måste ha en bil för att lösa sina transporter. Modern kollektivtrafik är då en viktig service. Länet har investerat kraftfullt på senare tid och den regionala tågtrafiken visar stadigt ökande resande i länet. Tågen är moderna och givetvis tillgängliga. Plats finns för barnvagnar etc. Stadstrafik i några ...

  • Buss- och tågtrafiken i Ådalen ännu en gång!

    Svar S Luthmans inlägg Ordet Fritt 21/8

    Bäste Sven Luthman!

    Debatten om anpassningen av landstingets åtagande i kollektivtrafiken tar en liten oväntat väg efter Sven Luthmans (SL) senaste inlägg: SL går in på frågor som en annan debattör fört fram, kryddar med rätt många egna värdeladdade synpunkter om mig som person och kommer också med en del nya synpunkter på själva sakfrågan, trafiken. Jag väljer att fokusera på trafikfrågorna och lämnar det övriga till läsarna att bedöma om...

  • Norrtågs problem är inte unika

    Den regionala tågtrafiken i Norrland har drabbats av omfattande vinterrelaterade problem. Förväntningarna har varit mycket höga och de som reser med tågen är oftast mycket nöjda. Men inställda tåg samt oklar information om förseningar, bussar etc till väntande resenärer orsakar ett snabbt växande missnöje. Frustrationen hos oss politiskt ansvariga växer givetvis också. Anders Kempe ställer frågor 5/1 till landstinget angående Norrtåg i en insändare i TÅ. Bengt Ove Högström undrar 9/1 varför p...