• Reducera inte tandvårdsstödet till äldre och funktionshindrade

Majoriteten i regionstyrelsen i december 2018 att reducera tandvårdsstödet med 2 miljoner kronor till förmån för den generella tandvårdsersättningen för att finansiera höjningen av gränsen för avgiftsfri tandvård till alla upp till 23 år.

Tandvårdsstödet är till för att stärka tandvården för framför allt äldre och funktionshindrade och ska enligt vi kristdemokrater heller inte gå till något annat. En reservation blev mot beslutet var därför ett naturligt svar när frågan behandlades.

• BUP i Kramfors avvecklas – KD var emot

Barn- och ungdomspsykiatrin i Kramfors har i flera år haft bemanningssvårigheter. Sedan hösten 2014 har mottagningen varit tillfälligt stängd. Andra mottagningar har tvingats ta emot patienter som skulle fått vård i Kramfors. På grund av detta har frågan lyfts att stänga mottagningen permanent. I praktiken har man omöjliggjort en nyöppning genom att all kvarvarande personal fått nya tjänster på andra håll i länet.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet yrkade på att ärendet skulle återre...

• Angående nedläggning av Sundsvalls tonårshem

Länets samlade resurser för vård och behandling av ungdomar med problem får inte försämras. FU:s beslut idag innebär att landstinget överlåter till Sundsvalls kommun att ta det slutliga beslutet om nedläggning av Sundsvalls Tonårshem, med sina 6 vårdplatser. Den försämringen av vårdresurser kan jag inte stödja.

Det är i första hand Sundsvalls kommuns skyldighet att tillgodose behovet av långsiktiga vård- och behandlingsresurser, men kommuner anser sig inte ha behov av de tjänster som t...