• Värna de enskilda vägarna

De enskilda vägarna i Sverige utgör tillsammans 43 000 mil.

Enskilda vägar kan få statsbidrag och/eller kommunala bidrag om de exempelvis hålls öppna för allmän trafik eller underlättar för boende och näringsliv i glesbygden. Drygt 23 000 vägföreningar och samfälligheter får idag statsbidrag för att sköta enskilda vägar, som tillsammans utgör en sträcka av 7 500 mil. Denna sträcka är jämförbar med det statliga vägnätet som uppgår till omkring 9 800 mil.

Regeringens budget för ko...

• Prioritera polisens utbildning så det som hände Eric inte sker igen

Förra veckans polisingripande mot en 20-årig man med funktionsnedsättning gör mig och andra enormt berörda. Många är det idag som mår väldigt dåligt – anhöriga – vänner – poliserna som närvarade – kollegor till dessa.

Polisförbundets tillförordnade ordförande Christer Palmkvist säger till Sveriges Radio: ”Polisen är inte utbildad att hantera den typen av situationer med personer med utvecklingsstörning”.

Han säger också att det finns en tydlig förbättringspotential. Jag ka...

• Alla gravida ska garanteras plats på BB

Svensk förlossningsvård lider av födslovånda. Kvinnor tvingas till långa bilresor på grund av stängda förlossningskliniker och överfulla BB-avdelningar. Barnmorskor flyr yrket. De som finns kvar slår knut på sig för att ge kvinnor hjälp och stöd och barn en bra start i livet.

Det är helt oacceptabelt. Därför vill Kristdemokraterna satsa 2,5 miljarder kronor på förlossningsvården de närmaste tre åren, 750 miljoner kronor mer än regeringen, i höstens budget. Vi vill förbättra för både de...

• Vi står upp för jämlik vård – med tre akutsjukhus

Omorganisationer, organisationsförändringar, strukturförändringar, decentralisering och centralisering har pågått under många, många år i vårt land – i kommuner, landsting och företag.

Det som ter sig märkligt när det gäller Landstinget/Region Västernorrland är att man inte verkar ha tagit till sig hur detta bör genomföras. Att köra över och köra på är inte, och kommer aldrig att vara, rätt väg att gå för att lyckas.

I sjukvårdsdebatten i Sollefteå (tv-sändes i SVT 11 maj) lyfte...

• Det känns inte alls tryggt eller bra att vara Ådalsbo i dag

Det känns inte alls trygg eller bra att vara Ådalsbo i dag. BB Sollefteå har stängt och akutkirurgin vid samma sjukhus ska bort. Kan inte komma ifrån tankarna på vad vi kan ha gjort för ont i denna del av länet för att åka på denna smäll. Varför ska just vi ta den största delen av sparkakan i länets landstingsekonomi?

Vi är politiskt aktiva sedan många år och har inte upplevt sådan, förlåt, tjurighet och ovilja att lyssna till expertisen (personalen och väljarna) hos majoriteten som nu...

• Barn och ungas villkor sätter agendan

Pressmeddelande: Barn och ungas villkor sätter agendan

Onsdag den 19 juni besöks Sollefteå av Regionala nämndens ordförande, Sverker Ågren, Kristdemokraterna. Önskar media delta vid något av besöken eller träffa Sverker Ågren för intervju i samband med dagen kontakta då politisk sekreterare Liza-Maria Norlin.

Villkoren för barn och unga i Sollefteå kommer att stå i centrum vid besöket:

– Jag ser fram emot att besöka både Sollefteå Museum och Sollefteå Hälsocentral, ...