• Sjukvården i fokus när KD samlas till riksting

När vi kristdemokrater nu räknar ner dagarna till vårt 53:e ordinarie riksting i Norrköping är det sjukvården som kommer stå i fokus. Vi är partiet som ser människorna bakom de dystra siffrorna i vårdköerna. Därför ser vi det som vårt uppdrag att ta steg mot ett statligt ansvar för sjukvården för att säkra en tillgänglig och jämlik vård.

Vi är det enda parti som har mod och handlingskraft att avskaffa en 160 år gammal organisationsmodell som har gjort sitt. Vi kallar det för århundrade...

• KD Västernorrlands toppnamn har sjukvårdsfrågan högst upp

Den 30 oktober träffades Kristdemokraterna Västernorrland till höststämma i Fränsta. 40 deltagare med 31 inräknade ledamöter samlades i Ålsta folkhögskolans lokaler för att ta beslut om partidistriktets region- och riksdagslistor, valplan och verksamhet 2022.

– Valrörelsen har börjat! säger Härnosandsbon Henrik Sendelbach, som av stämman har blivit vald till KD Västernorrlands förste namn i regionen.

Tillsammans med 25 andra namn står han med på ...

• Ge familjer mer makt

Så fort jämställdhet hamnar på tapeten är många politikers första instinkt att komma med pekpinnar om hur människor ska leva sina liv. Det gäller särskilt frågor som rör familj och arbetsliv. Då förväntas alla familjer – oavsett förutsättningar och önskemål – prioritera exakt likadant utifrån en statligt förutbestämd mall.

Det är fel väg att gå. Vi vill ge människor mer makt över sina liv, inte mindre.

Därför behöver dagens stelbenta system bli mer flexibelt. Idag tvingas männis...

• Sluta förminska kvinnosjukdomar

Ta en värktablett. Slappna av. Sluta stressa! Den typen av bemötande är alldeles för vanligt när man söker hjälp för medicinska besvär som enbart drabbar kvinnor: exempelvis endometrios, lipödem, PCOS eller PMDS.

Många kvinnor upplever att de inte tas på allvar utav vården när de vänder sig dit med en ”kvinnosjukdom”. Gällande en del sjukdomar som drabbar såväl män som kvinnor ser kvinnors symtom och förlopp dessutom annorlunda ut, vilket gör att de ibland inte upptäcks.

Det mås...

• Värna de enskilda vägarna

De enskilda vägarna i Sverige utgör tillsammans 43 000 mil.

Enskilda vägar kan få statsbidrag och/eller kommunala bidrag om de exempelvis hålls öppna för allmän trafik eller underlättar för boende och näringsliv i glesbygden. Drygt 23 000 vägföreningar och samfälligheter får idag statsbidrag för att sköta enskilda vägar, som tillsammans utgör en sträcka av 7 500 mil. Denna sträcka är jämförbar med det statliga vägnätet som uppgår till omkring 9 800 mil.

Regeringens budget för ko...

• Prioritera polisens utbildning

Förra veckans polisingripande mot en 20-årig man med funktionsnedsättning gör mig och andra enormt berörda. Många är det idag som mår väldigt dåligt – anhöriga – vänner – poliserna som närvarade – kollegor till dessa.

Polisförbundets tillförordnade ordförande Christer Palmkvist säger till Sveriges Radio: ”Polisen är inte utbildad att hantera den typen av situationer med personer med utvecklingsstörning”.

Han säger också att det finns en tydlig förbättringspotential. Jag ka...

• Alla gravida ska garanteras plats på BB

Svensk förlossningsvård lider av födslovånda. Kvinnor tvingas till långa bilresor på grund av stängda förlossningskliniker och överfulla BB-avdelningar. Barnmorskor flyr yrket. De som finns kvar slår knut på sig för att ge kvinnor hjälp och stöd och barn en bra start i livet.

Det är helt oacceptabelt. Därför vill Kristdemokraterna satsa 2,5 miljarder kronor på förlossningsvården de närmaste tre åren, 750 miljoner kronor mer än regeringen, i höstens budget. Vi vill förbättra för både de...

• Vi står upp för jämlik vård – med tre akutsjukhus

Omorganisationer, organisationsförändringar, strukturförändringar, decentralisering och centralisering har pågått under många, många år i vårt land – i kommuner, landsting och företag.

Det som ter sig märkligt när det gäller Landstinget/Region Västernorrland är att man inte verkar ha tagit till sig hur detta bör genomföras. Att köra över och köra på är inte, och kommer aldrig att vara, rätt väg att gå för att lyckas.

I sjukvårdsdebatten i Sollefteå (tv-sändes i SVT 11 maj) lyfte...

• Förra veckan kändes inte alls bra som Ådalsbo

Förra veckan kändes inte alls bra som Ådalsbo. Det var sista dagen för BB och framtidens väljare samt nedläggning av akutkirurgin. Bägge nedläggningar i Sollefteå.

Vi kan inte komma ifrån att tankarna går kring vad vi kan ha gjort för ont i denna del av länet för att få denna smäll. Varför ska vi ta den största delen av sparkakan i länets landstingsekonomi?

Vi är politiskt aktiva sedan många år och har inte upplevt sådan, förlåt, tjurighet och ovilja att lyssna till expertisen, ...

• Att köra över kommer aldrig att vara rätt väg att gå

Omorganisationer, organisationsförändringar, strukturförändringar, decentralisering, centralisering har pågått under många, många år i vårt land, i kommuner, landsting, företag.

Det som ter sig märkligt när det gäller vårt landsting i Västernorrland är att man inte verkar ha tagit till sig hur detta bör genomföras. Att köra över, köra på – är inte och kommer aldrig att vara rätt väg att gå för att lyckas.

I torsdagens program av ”Sverige idag – debatten” ...