• Budgetanförande i landstingsfullmäktige 27 november 2003

    Vi står i dag inför ett landstingsfullmäktige som kommer att ställa extra stora krav på oss som förtroendevalda politiker. Vi ska besluta om en budget inför verksamhetsåret 2004, som i sin tur kommer att ge signaler direkt till verksamheten och hur den ska bedrivas.

    Låt mig ge en kort resumé

    Vi har flera år bakom oss som har präglats av ekonomiska problem, dålig budgetuppföljning med budgetöverskridanden på flera hundra miljoner. Under 2001 och 2002 blev vården 600 miljoner dyrare, trots kärnprocess, sparpaket och åtstramningar. Skattehöjning 1999 på 67 öre som enligt majoriteten då skulle ge en budget i balans. Majoriteten bedyrade att verktyg skulle skapas för att budgeten verkligen skulle hållas inom överenskomna ramar. Man skulle verkligen ta i med hårdhandskarna.

    Nu vet vi vad det blev av dessa löften!

    Ett fortsatt överskridande av budget på närmare en miljard blev facit. Verktygen och hårdhandskarna saknas fortfarande. Den goda ekonomiska hushållningen lyser med sin frånvaro och köerna förblir långa. Oförmågan kvarstår.

    Det finns en stor turbulens bland våra medarbetare ute i verksamheterna i dag med frågeställningar om vad som kommer att ske. Det är inget nytt, personalen har under ett antal år fått utstå många onödiga konflikter och uppoffringar på grund av den politik som har dominerat Landstinget Västernorrland. Olika utredningar har kommit och gått utan att de gett några resultat. De skulle ju leda fram till nödvändiga strukturella förändringar. Förmågan och handlingskraften från majoriteten har inte funnits för att kunna genomföra något radikalt. Många onödiga och obesvarade frågor som i stället har vållat oro och irritation och trötthet bland vårdpersonalen.

    Överenskommelsen som gjordes med kommunakuten har majoriteten inte kunnat leva upp till! Vilket i sin tur har resulterat i att de resterade 67 miljonerna som skulle ha utbetalats till landstinget då man uppfyllt överenskommelsen, troligtvis aldrig kommer att betalas ut.

    Vi kan konstatera att vi har långa vårdköer, stora budgetöverskridanden och att vi hela tiden de senaste åren har utökat personalstyrkan. Det är en matematik som inte går ihop med att få en budget i balans. Fler anställda borde i alla fall leda till kortare köer! Västernorrland har bland den absolut dyraste vården per innevånare i landet, men har vi den mesta vården?

    För att kunna komma till rätta med ekonomi och vårdköerna krävs det stora förändringar inom vårdstrukturen i länet. Vi har en vårdapparat som är anpassad till cirka 280 000 personer men vi är bara drygt 240 000. Rent matematiskt har vi cirka 15 % för mycket, eller för stort utbud i dag. Vi måste anpassa oss efter länets behov. Det måste komma att se annorlunda ut mycket snart för att kunna bemästra de problem som nu bara accelererar.

    Våra entreprenörer är ett gott exempel på hur ekonomi och god personalvård fungerar, där patienterna slipper långa köer och väntetider. Söråkers vårdcentral är i dag så etablerad att de kan utgöra ett bra exempel och facit på en alternativ driftsform. Där fungerar det och man har ekonomin under kontroll och obefintliga köer. Frågan måste blir: Varför klarar inte den landstingsdrivna primärvården de ekonomiska ramarna och sitt uppdrag? Vari består denna oförmåga?

    Jag vill att ni i er tankevärld föreställer er ett vitt pappersark och på det ritar ni in vårt län. Ta de intäkter vi har säkrade i budget, skatteintäkter och statsbidrag. Se till länets demografi och vårdbehov och börja med att skissa på hur vår sjukvård borde se ut. Ta med allt som behövs för en bra vård och vart i länet den behövs och i vilken omfattning.

    Allt detta ska vi göra utifrån ett länsperspektiv, inte utifrån om vi är läkare som vill försvara vår arbetsplats eller avdelning, eller politiker från Ånge eller Örnsköldsvik som försvarar sitt lokala revir. Det måste ske utifrån vårdbehovet och utifrån ett patientperspektiv.

    Utifrån den tankeskissen ska vi göra jämförelsen med hur det ser ut i dag. Resultatet kommer förmodligen att ge huvudbry och många vaknätter för oss politiker och som kommer följas av många smärtsamma beslut. Genomför vi denna tankeskiss i verkligheten, då först kommer vi att få en fungerande sjukhusvård utan köer och budgetöverskridanden i Västernorrland.

    Frågan är bara: Finns det politikermod till att genomföra den förändringen. Jag är helt övertygad om att våra länsmedborgare skulle acceptera den utvecklingen, en anpassning till verkligheten.

    En skattehöjning kommer endast att ge fel signaler till verksamheten och en NY tidsfrist utan resultat, för att eventuellt skapa de verktyg som skulle tas fram vid den förra skattehöjningen. Inbillar vi oss att vi får mer vård för pengarna? Nej, det är bara en kortvarig konstgjord tidsfrist. Verkligheten är den att de pengarna som en skattehöjning genererar redan är intecknade av de många årens underskott och den soliditet som hela tiden minskar i landstinget. Samtidigt försämrar vi vår konkurrenskraft genom ett högt skatteuttag i länet.

    Vi Kristdemokrater hävdar att vården är en grundbult i välfärden. Trygghet och förnyelse måste gå hand i hand. God ekonomi och förvaltarskap är centrala redskap. Nationellt behöver vi rikta ökade resurser till hela sektorn vård och omsorg.

    Vi anpassar våra kostnader efter de ramar vi har. Vårdalliansen har vid flertalet tillfällen försökt bidra med konstruktiva förslag för att budget och verksamhet ska stämma överens med verkligheten. Majoriteten har ibland lyssnat, men andra gånger varit totalt ointresserade.

    Det är helt nödvändigt att rädda Landstinget Västernorrland från kaos. Ett första steg är att få ordning på styrning och ledning av landstinget. Andra steg handlar om strukturen i vården, inslagen av privata entreprenörer med mera. Vi måste få ekonomin och verksamhet i balans. Idag finns en förutsättning för detta utan skattehöjning. Låt oss få slut på konstgjord andning.

    Säg NEJ till skattehöjning.
    Säg JA till en anpassning till 2004!

    Jag yrkar bifall till Vårdalliansens budgetförslag.
    Och avslag på det Moderata förslaget, och
    Nej till majoritetens förslag till skattehöjning.


    Ekonomi/skatter · Personal · Trygghet · Val | ekonomi · skatter · skattehöjning · soliditet · statsbidrag · Vårdalliansen · vårdköer