• Medarbetarnas varningssignaler måste tas på allvar

Nu har också vi kristdemokrater varit ute och lyssnat in personalföreträdare. Tyvärr är vårt intryck efter detta precis som Vänsterpartiet förmedlar via sin landstings-Facebook att omtaget mest handlat om att ut och träffa folk och att man inte alls lyssnat in och tagit till sig av goda idéer och tankar kring processen.

– Det är skrämmande att man inte tar medarbetarnas varningssignaler om orimliga arbetsvillkor och risker för patientsäkerheten på allvar.

Det säger Mona Hammarst...

• Refererat höststämman 2015

Den 7:e november höll Kristdemokraterna Västernorrland höststämma på Parkaden i Härnösand. Huvudtalare var vice partiordförande Jakob Forssmed. Han talade om att Sverige står i ”Förändringarnas tid” och att en etisk kompass nu är extra nödvändig. Forssmed menar att det inte räcker med tillväxt och kunskap utan ett samhälle behöver tillit, ömsesidigt beroende av varandra och framtidstro.

Regeringens budskap om att det finns ”fula” och ”fina” jobb ans...

• 70 öre behövs för ekonomi i balans!

Till 2018 ska landstinget enligt lag balansera upp förra och innevarande års prognostiserade underskott med motsvarande överskott. Missar man detta kommer man tvingas till drastiska nedskärningar och risken att staten tar över och tvångsförvaltar verksamheten.

Kristdemokraterna har kommit fram till att 70 öre i höjning av landstingsskatten och en justering av patientavgifter till nivåer som motsvarar våra grannlän måste till för att få ordning på ekonomin 2016.

– Vi har in...

• Politisk ledning efterlyses

Majoriteten har nu träffat en budgetöverenskommelse om skattesatsen för de närmaste årens budgetarbete. En viktig fråga lämnas obesvarad – Vem ska leda detta arbete?

Nu saknas både landstingsdirektör och en ordförande för landstingsstyrelsen. I det läget väljer man att endast ta beslut om skattesats och låter processen fortsätta utan styrning.

– En stark politisk ledning är minst lika viktig som skattesatsen. Svagare ledning än nu har landstinget aldrig haft.

Det sä...

• Det är dags för omtag, vi kan bättre

Sedan insatsplanen presenterades för oss förtroendevalda i början av september har vi kristdemokrater varit frågvisa och frustrerade. Vi har ställt frågor om kostnader för utomlänsvård och ökade transporter, och inte minst frågor om när och hur verksamheterna ska involveras i processen. Vi har dessutom begärt att få se detaljerade underlag men nekats detta. Vi har varit till och med tvungna att hänvisa till grundlagen för att få ut den information vi efterfrågat, men ändå stött på patrull. I ...