• Årskrönika 2021

    Minskade valmöjligheter, ointresse för regional utveckling och stora vårdplatsneddragningar med omfattande överbeläggningar som följd, kännetecknade 2021 i Region Västernorrland.

    Det nya året  inleds med att Kristdemokraterna i regionen tillsammans med C och SJVP lade en motion om Krisledningsnämndens sammansättning och funktion. Den 20 januari äger årets första regionfullmäktige rum. På detta antas en innehållslös målbild som ska vara gemensam mellan regionen och länets kommuner. Målb...

  • Majoriteten ointresserad av tågtrafik till Långsele och Sollefteå

    Staten har valt att satsa ytterligare 40 miljoner kronor årligen på tågtrafiken i Norrland (Norrtåg). För Region Västernorrland innebär det 8 miljoner, miljoner som skulle kunna användas till att få tågtrafik till Långsele och Sollefteå. Kristdemokraterna anser att dessa medel ska användas till en satsning på tågtrafik till Sollefteå och Långsele.

    Den 27 oktober behandlades delårsrapporten för januari-augusti 2021 i regionfullmäktige. I framgår att dessa 8 miljoner inte kommer tågtrafi...

  • Interpellationssvar angående hur kan kollektivtrafiken bli mer rättvis, attraktiv och familjevänlig?

    Fråga: Anser du att kollektivtrafiken i länet möter behoven hos dagens och morgondagens resenärer som ett attraktivt sätt att resa?

    Svar: Vi har ett ansvar att finansiera den regionala kollektivtrafiken i länet genom Kollektivtrafikmyndigheten. Vi finansierar den regionala buss- och tågtrafiken, sjukresorna och Kollektivtrafikmyndighetens administrativa kostnader.

    Exempelvis avsätter vi stora resurser (drygt 30 miljoner kronor) till den regionala tågtrafiken varje år. Vi finansi...

  • Interpellation: Hur kan kollektivtrafiken bli mer rättvis, attraktiv och familjevänlig?

    Vi har som ledord i Regionala utvecklingsstrategin RUS ”Ett stolt och attraktivt Västernorrland”, en offensiv ansats. Många yngre familjer vill gärna bo där man inte nödvändigtvis måste ha en bil för att lösa sina transporter. Modern kollektivtrafik är då en viktig service. Länet har investerat kraftfullt på senare tid och den regionala tågtrafiken visar stadigt ökande resande i länet. Tågen är moderna och givetvis tillgängliga. Plats finns för barnvagnar etc. Stadstrafik i några ...

  • Buss- och tågtrafiken i Ådalen ännu en gång!

    Svar S Luthmans inlägg Ordet Fritt 21/8

    Bäste Sven Luthman!

    Debatten om anpassningen av landstingets åtagande i kollektivtrafiken tar en liten oväntat väg efter Sven Luthmans (SL) senaste inlägg: SL går in på frågor som en annan debattör fört fram, kryddar med rätt många egna värdeladdade synpunkter om mig som person och kommer också med en del nya synpunkter på själva sakfrågan, trafiken. Jag väljer att fokusera på trafikfrågorna och lämnar det övriga till läsarna att bedöma om...

  • Framtidens kollektivtrafik öppen för förändringar

    Svar till Linda Åberg Luthmans insändare ”Framtidståget stannar inte här” på allehanda.se: Kollektivtrafik förändras ständigt och det ett uttryck för att den har stor betydelse i den regionala utvecklingen.

    Sedan ett drygt år har vi i norra Sverige fått ett mycket större utbud av tågförbindelser inom och mellan länen. Trots stora brister under vintermånaderna är resandet stort och lockar allt fler resenärer. Det gör det möjligt att pendla till jobb och utbildning från många...

  • Norrtågs problem är inte unika

    Den regionala tågtrafiken i Norrland har drabbats av omfattande vinterrelaterade problem. Förväntningarna har varit mycket höga och de som reser med tågen är oftast mycket nöjda. Men inställda tåg samt oklar information om förseningar, bussar etc till väntande resenärer orsakar ett snabbt växande missnöje. Frustrationen hos oss politiskt ansvariga växer givetvis också. Anders Kempe ställer frågor 5/1 till landstinget angående Norrtåg i en insändare i TÅ. Bengt Ove Högström undrar 9/1 varför p...

  • SJ – Instrument för Samhällsgemenskap

    Uttalande av KDS i Västernorrlands extra distriktsstämma i Sundsvall den 2 oktober 1971.

    KDS i Västernorrland hävdar, att SJ har till uppgift att tillhandahålla goda kommunikationer över hela landet. I stora delar av vårt land saknar befolkningen den samhällsservice som på andra håll är självklar. Glesbygdernas kommunikationsproblem är ett resultat av en osolidarisk politik. Vi hävdar, att SJ är ett av politikernas bästa lokaliseringsinstrument. En successiv sänkning av SJ:s taxor skul...