• Förslaget till ny organisation är ofullständigt och har allvarliga brister

Sjukvårdspartiet och Kristdemokraterna begärde på Hälso- och sjukvårdsnämndens möte idag den 2020-08-27 i ett gemensamt yrkande återremiss av förslag till ny organisation av hälso- och sjukvården i region Västernorrland. Partierna anser att underlaget för förslaget är ofullständigt och har allvarlig kritik på en rad punkter, bland annat:

Förslaget talar om en förstärkning av primärvården men säger ingenting om hur det ska ske. Information saknas om hur akutuppdraget ska se ut för närsjuk...
  • Sammandrag av regionfullmäktiges sammanträde 26-27 februari 2020

Beslut om till- och ombyggnad av Rättspsykiatriska regionkliniken i Nacksta, Sundsvall

Utan någon debatt beslutade regionfullmäktige enhälligt godkänna en till- och ombyggnad av Rättspsykiatriatriska regionkliniken i Nacksta, Sundsvall.

Ny Hållbarhetsplan 2020-2024

Regionfullmäktige beslutade anta en ny Hållbarhetsplan 2020-2024. Planen ersätter den gamla Miljö- och energiplanen. Kristdemokraterna röstade för beslutet. Läs mer i ”Ny hållbarhetsplan antagen i regionen”.

...
  • Närvården i Härnösand avvecklas i smyg

Det är med stor oro vi kristdemokrater ser att Närvården i Härnösand avvecklas i smyg.

Avvecklingen av det forna sjukhuset i Härnösand har skett under lång tid. 1984 avvecklade BB i Härnösand sedan har det fortsatt. På 1990-talet försvann kirurgin, 2004 togs slutenvården bort och året därpå stängde akutmottagningen. Sedan 2010 sägs det inte längre att Härnösand är en del av länssjukhuset utan kallas rätt och slätt Närvården Härnösand.

Den här mandatperioden har det fortsatt. 201...

• Yttrande över remiss Digifysiskt vårdval

Yrkande i Hälso- och sjukvårdsnämnden 28 januari 2020 i ärendet

Yttrande över remiss, Digifysiskt vårdval – Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet (SOU 2019:42)

Ändringsförslag

Kristdemokraterna i yrkar härmed  att följande punkter i Regionens yttrande över den statliga utredningen ändras:

17.1.2 Listning på utförare ska bli grunden för valfrihet i ett system baserat på kontinuitet

Kristdemokraterna vill att Region Västernorrland ändrar i sitt yttrande oc...

• Interpellation: Barn- och ungdomspsykiatrin

Enligt uppgift från Agenda söndag 3 mars 2019 uppfyller endast 3 av 21 landsting målen om första kontakt med barn och ungdomspsykiatrin (BUP) inom en månad.

BUP i Västernorrland har fyra mottagningar: i Härnösand, Sollefteå, Sundsvall och Örnsköldsvik och är sammantaget bland de sämsta i landet på att leva upp till vårdgarantin, endast 34% får hjälp inom föreskriven tid.

Allt fler barn och ungdomar lider av psykisk ohälsa i dag, allt fler bör diagnostiseras och behandlas. Särski...

• Interpellation: Kognitiv beteendeterapi

KBT är en form av psykoterapi som visar sig ge goda resultat vid en rad olika psykiska problem. Tonvikten ligger ”här och nu” i stället för problem i det förflutna. Behandlingen vänder sig till patienter med lätt till måttlig ångest och/eller depression. Remissen ska föregås av en medicinsk bedömning och diagnostik utifrån ett framtaget remissunderlag av vårdpersonal vid hälsocentral.

I Vårdval Västernorrland står om KBT att alla vårdcentraler ”ska ha tillgång till ku...

• Motion: Kognitiv beteendeterapi via Internet

KBT är en form av psykoterapi som visar sig ge goda resultat vid en rad olika psykiska problem. Tonvikten ligger ”här och nu” i stället för problem i det förflutna. Behandlingen vänder sig till patienter med lätt till måtlig ångest och/eller depression. Remissen ska föregås av en medicinsk bedömning och diagnostik utifrån ett framtaget remissunderlag av vårdpersonal vid hälsocentral.

Västerbottens läns landsting har i september 2016 infört en ny behandlingsmetod för patient...